Catatan

Tunjukkan catatan dari September, 2011

LOGO HALAL..JGN AMIK MUDAH

Imej
Salam semua, Haa lepas nie jangan memain lagi dah, hamik logo sesuka hati dah tu tampai kat kedai, kita yang tak berapa pasti nie pun ingat halal, masuk dan makan, harap2 toke2 kedai Islam janganlah amik mudah dengan logo halal nie, mulai Januari 2012, hanya logo di atas yang boleh diterima pakai, yang lain boleh jalan daaa....
petikan kat bawah nie den amik dari salah satu keratan berita
"Mulai 1 Januari depan, hanya logo halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) boleh digunakan dan diiktiraf.  Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, langkah itu susulan penguatkuasaan Akta Perihal Dagangan 2011 yang diluluskan Parlimen Julai lepas dan akan berkuat kuasa 1 November ini.

Lagi berita berkaitan Logo Halal "Ini bermakna premis makanan, restoran, hotel dan pihak-pihak lain yang sebelum ini menggunakan logo halal bukan dikeluarkan Jakim, perlu membuat permohonan baharu kerana selepas tarikh 1 Januari n…

Suratan atau Kebetulan...emmm

Semalam baru jer share pasal drama king.. tetiba pagi nie, nak tahu kul baper (5:30pg).. dia call En. Boss beb... SURATAN ATAU KEBETULAN.. aik dia ade terbaca blog den nie... pelik, pelik... nak tahu dia tanya apa.."Bang.. insya Allah saya settlekan laa utang tu.. lagi pun barang tu dah ada kat abang kan.. saya dah tak guna lama dah.. cuma utang waktu saya guna jer kan"... En. Bos pulak dah bengang, dia cakap "Suka Hati Ko laa.. tapi yang aku tahu bender nie kena settle, kalu tak nama aku yg kena Black List.. bukan ko"..

Bukan aku jer pelik.. En. Bos lagilah pelik, apa mimpi budak tu call.. ker dah buang tebiat....takut gak tetiba jer nanti dapat berita lak kan... ish ish ish.. (tak baik kan)...

Den rasa korang mesti tahukan pasal aper.. ada kena mengena ngn Bank lah nie.. nak tahu dah berapa lama kami kena tanggung.. dalam 5 hingga 6 tahun lepas.. memang susah berurusan dengan sedara mara nie.. kalu dia baca blog nie..(ni nak kasik tahu, ingatlah hidup nie tak lam…

Drama King...

Imej
Itulah kan.. kita selalu kata orang yang menunjuk-nunjuk diri itu hebat.. sebab kita bengkek dengan orang yg camtu.. Tapi sebenarnya orang yang pandai bermuka-muka lagi menyakitkan hati.  Di depan kita pijak semut pun tak mati, malahan kita dengar orang lain memuji-muji kebaikan, keindahan, kelembutan.. dan macam ke... lagi laaa.  Tapi kita tak dapat menerima puji-pujian itu sebab di depan mata kita memang dia hebat tapi hakikat sebenarnya..kita tak tahu, banyak insiden yang KANTOI.. dan akhirnya kita tahu siapa dia...
Tapi apa hak kita untuk menghukum orang seperti itu, bak kata orang...  BIARLAH SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA...EMMMM... ish ish ish ish
Bukan apa, bila kita dah hidup begini lama kita semakin mengenali sifat-sifat manusia ini, dan kita berdoa agar kita tidak tergolong di dalam golongan mereka ini.  Mesti korang heran kan .. kenapa tetiba jer ISU nie di timbulkan.  Kan saya kata Syawal kali nie macam2 jadi .. so inilah salah satunya..
Ada satu makhluk Allah nie, masa…

SELAGI SYAWAL...

Imej
Salam semua...
Hari ni, masih hangat lagi dengan sambutan Syawal.. saya dan hubby banyak menerima undangan rumah terbuka..hinggakan ada yang tak dapat memenuhi jemputan.  Hari ini, saya dan keluarga memnuhi undangan untuk 3 tempat (tempat berlainan)... Pd pukul 12:30tgh, saya dan keluarga berangkat ke satu jemputan perkahwinan di kawasan rumah saya, wajib dipenuhi sebab jiran tetangga kan.... Selepas Zuhur lak.. kami ke Bukit Antarabangsa, Ampang, jemputan rumah terbuka .. fuh.. jenuh mencari rumahnya.. ye laa  kami tak pernah menjenguk ke area sana.. jadi 1st time kan.. Iswara Vateran kami tu menjelajah ke kawasan Elit itu.. Terasa kecilnya kami.. emmmm.....akhirnya jumpa gak rumah kawan hubby saya tu... Nasib baik Encik Boss saya nie penyabar orangnya... jadi bab2 cari rumah nie no halnya... Pastu.. kami bergerak ke Kampung untuk undangan di kampung pulak...yang nie lagilah wajib ditunaikan ...tanggung jawab kan... Pas maghrib, kami bertolak pulang ke Rumahku Syurgaku... Seronok betul sa…

Peringatan di Pagi Jumaat

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya adalah menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang alim/ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s.w.t.
Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat." Yang pertama, aku lihat mayat yang pada siang harinya menghadap kiblat. Tetapi apabila aku menggali semula kuburnya pada waktu malam, aku lihat wajahnya telahpun membelakangkan kiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai tuan guru?" tanya pemuda itu.
Wahai anak muda, mereka itulah golongan yang telah mensyirikkan Allah s.w.t. sewaktu hidupnya. Lantaran Allah s.w.t. menghinakan mereka dengan memalingkan wajah mereka dari mengadap kiblat, bagi membezakan mereka daripada golongan musl…

Jamuan Hari Raya Taman Kami

Imej
Semalam, ada 2 jamuan, satu kat tadika Aini cam saya cerita n satu lagi kat umah jiran saya.  Tapi malangnya masa kami nak kuar gi umah jiran, ada pulak orang bagi salam nak raya.. jadi tetamulah didulukan..Pastu ujan turun punyalah lebat, hingga lewat malam, jadi kamIi sekuarga batalkan niat nak gi beraya umah jiran tu.
Petang tadi terserempak ngn jiran yg jemput tu, katanya...dia tunggu kami datang tapi tak muncul2... terpaksalah mintak maafkan, nak wat camner bukan sengaja. Dia senyum jer...rasa bersalah pulak...:)
Hari ini taman kami lak wat Jamuan Hari Raya.. Haaa disambut dengan hujan rintik2... thun lepas kerusi cukup tapi tahun ni lak, sampai ade yang berdiri,... maknanya kawasan kejiranan kami dah bertambah ramai dah.
Jamuan start kul 9mlm sampai kul 10:30mlm, bila bawak budak kecik (Amir n Aini).. apalagi tak senang duduk lah.. belum aper2 lagi dah ajak ibu balik (ngntuklah tu)...sib baik lah Encik Bos baik hati. Suh kami duduk kat dalam keta..n dia antor makanan .. dapatla…

Jamuan Hari Raya Tadika Aini

Imej
Hari ini ada jamuan hari raya kat Tadika Aini.. seronoknyer dia bukan kepalang.  Ibu dan Ayah kejut sekali jer dia dah bangun. Minggu lepas Aini bawak surat jemputan dari tadika dia, dia dah bising nak pakai baju raya.  Jadi ibu dia nie tunaikan wish dia tu...




 Tahniah pada cikgu2 yang berusaha untuk menjayakan jamuan tu.. Esok jamuan kat Taman kami pulak... tentu lagi gempak.. sebab ramai tuuu...Cam tahun lepas nak makan kena SABAR...sebab QUEU panjang...
Anyway untuk En. BOS... hubby tersayang sayalahhh... selamat membakar lemang... 



SYAWAL 1432H

Imej
Sambutan Syawal kali ini, saya dan keluarga menyambutnya di kmpung belah mertua ku di Kpg Jaya Setia, Bistari Jaya.. (dulunya Btg Berjuntai)... Bila kat kampung nie, meriahnya lain sikit, ye la kan.. sumer orang balik kampung, jadi kampunglah yg lebih sebuk dari bandar.. Cam tahun lepas, kami beraya di Cheras, KL.. rumah ibu saya.. jadi kemeriahannya kurang sikit.. tapi itu bukan saya jer yang kata.. malahan anak2 pun begitu.. Kat Kampung .. cepat skit kumpul  duit raya berbanding KL.. kat KL nak gi umah saper.. sumer orang balik kpg.. jadi tunggulah sampai raya ke 3 @ 4... meh nie nak share skit gambor yang sempat di ambil pagi syawal tu...

Kurang 2 orang...
 Ibu mertua ngn cucu2nya
 Amir..si bongsu
 Anak daraku...


Tulah serba sedikit yang dapat dikongsikan... Banyak gambor lagi tapi cukuplah tu yer... sebenornyer banyak citer raya kali nie.. nantilah.. lain kali jer laa...

U can count on me...

Imej
Akak sukanyer lagu nie... mmang kan  manusia nie saling memerlukan.  Jadi belajarlah utk SEDAR DIRI.  Bukan mudah sebenarnya untuk kita menjaga hati orang lain.. tapi apalah salahnya jika kita belajar menjaga hati orang lain agar hati kita juga terjaga.. agar tidak terguris.. agar tidak terhiris.. Belajar untuk MEMAAFKAN.. walaupun ianya bukan mudah... Emmm....

Kenangan....

Dalam kehidupan ini sebenarnya, banyak yang tak dapat kita jangkakan.  Tetapi kadang2 mungkin kita mampu untuk merancang sebaik mungkin dan akhirnya mengangkat tangan dan memanjatkan doa kepadaNya agar apa yang kita jangka dan rancang akan terlaksana.  Namun, kita juga perlu ingat yang Allah S.W.T senantiasa menguji kita, saya masih ingat lagi ustaz pernah berkata " Andainya masih ada lagi ujian untuk kita, selagi itulah Allah berada dengan kita dan Dia masih menyanyangi kita"... Waktu di alam persekolahan Rendah dan Menengah, ujian yang kita lalui adalah yg setara dengan pemikiran kita.  Bila kawan makan kawan, bila cikgu marah, bila kita tak mampu mencapai apa yang sepatutnya kita capai, bila kita dipulaukan tanpa sebab, bila kita terlebih berkata2 sehingga memakan diri sendiri, bila orang yang kita suka... rupa2nya suka pada sahabat kita sendiri (ops.. terlebih sudah ..hihihihihi).. Tapi inilah perkara2 yang mematangkan diri dan menjadikan diri lebih kuat untuk menghadap…