Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Sabtu, 31 Disember 2011

Selamat Hari Lahir Sayang....

Hari ni... hari jadi si Tecit kami Muhammad Amir MohdRizal..dah 2 tahun anak ibu...ada celebrate tak?... oklah malam nie kita gi KLCC sambut tahun baru 2012.. amacam nak tak... ihihihihihih.. tak kuasa ibu laa.. buat penat bersesak2 ngn orang ramai.. 

Yang ibu  buat ialah mendoakan kesejahteraan anak ibu nie.. semoga dia berjaya di dunia dan akhirat.. semoga sentiasa ceria dan kuat menghadapi apa sahaja dugaan yang mendatang... eh eh.. budak umur 2 tahun ader dugaan ker ekk...?  ade kot.. kita mana tau kan.

Oklah.. hari nie.. hari terakhir kita berada di tahun 2011.. lepas nie kita dah menginjak ke tahun 2012.. amacam.. azam tahun nie dah lepas ker?.. dah ada azam tahun 2012 ker?... rasanyer tak perlulah kita beria-ia sangat sambut 1Jan2012.. yer tak.. apa kata kita meriahkan lagi 1 Muharam kan. kan lebih afdal bagi kita sumer kan...:)

Yer laa.. biarlah sambutan ala kadar sahaja dibuat.. janganlah lupa untuk memanjat doa kepadaNya yang Satu agar.. untuk 2012 nie kita lebih bersemangat untuk menghadapi apa sahaja yang mendatang..:)

Oklah kawan2 kita jumpa tahun depan..hihihihihi.. esoklah tu... :)

Untuk Amir... Ibu, Ayah, Along, Angah and Kakak... Luv U So Much... Muuuaaaaahhhh....

Jumaat, 30 Disember 2011

Sedih..menusuk ke hati...isk isk isk...

Aduhai..gilerz betul laa.... masa mula2 teungok taklah sadi sampai camnie... tapi bila dah nak abis barulah menusuk perasaan cam sembilu... isk isk isk...

Haaa.... korang ada tengok tak drama bersiri setiap Isnin hingga Khamis kul 7 mlm hingga 8 mlm.., apa lagi kalu bukan TENTANG DHIA...hahahahaha.. sedih beb, dah lama tak nangis depan tv.. tapi kali nie den kalah...huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuuuuu....akhirnya sangat mengharukan hati ini... sampai terfikir..itulah cinta sehidup semati....padan ngn muka orang2 yang aniaya diorang berdua..DHIA & ZIKIR...

Aduhai yang paling menusuk masa Nenek dia minta keputusan Dhia masa nak dimadukan..aduhai..kalaulah perkara nie benar2 berlaku... adakah itu jawapan sebenarnya...emmmm.....cuba kita letakkan diri kita di tempat Dhia...bolehker kita jawap cam Dhia jawab... hahahahha...emosi betullaaa...

Walaupun ending of the story tu cam pelik skit.. tapi den cuba rasionalkan laa....sebab diorang diseksa perasaan begitu lama kan.. jadi stress out laa.. Zikir pun dah sampai tahap kemuncak and got strok....  sadis betul laa... tengok Nur Kasih pun den tak lah nangis beb.. tapi kali nie den kalah... huhuhuhuhuhh...

Oklah lepas nie citer aper ekkk...sebenarnya malas nak ikut2 citer petang2 nie.. kalu sedap mesti addicted punya.. kalu tak best tak per laa...

Anyway takhniah kat pelakon2 Tentang Dhia... credit to Nora Danish and Liza Abdullah.. lakonan korang memang hebat....TERBAIIIIKKKKK.....




Rabu, 28 Disember 2011

Janganlah marah2 aaaaa....

Baru2 nie ade chat ngn kawan2 pasal ..emmm pasal aper ekkk... gaduh ngn hubby laaa..hihihihihi...saper nak kan... Tapi hasil perbincangan ngn kawan2 nampak gayer nyer sumer orang beb..pernah rasa gaduh ngn somi..hahahahah... tak kisah lah kalo camtu...

Kawan2 citer macam2.. tapi kadang tu pelik kan.. kalu somi marah tanpa sebab.. ataupun tetiba jer hangin satu badan padahal pada mulanya ianya berbincang tapi akhirnya jadi perdebatan... tapi kadang tu marah somi nie sebab nyer macam2.. kadang tu boleh buat isteri tak tentu harah nak wat aper.. kan mak pesan masa jadi pengantin dulu.."kalu somi tengah marah..jangan lawan..api jgn lawan ngn api.." hahahahaha.. itu pesan mak laa.. tapi bila dah jadi kat diri sendiri.. kadang2 tu terlepas gak kemarahan kat insan2 bergelar somi nie.. bukan nak lawan tapi nak menegak kebenaran..*sebenarnya kita sendiri tak mahu gadoh2 kan.. penat bergaduh nie... dah lah masam2 muka.. ada yang tak bertegur saper .. sampai hati masing2 dah sejuk.. tapi nak tunggu sejuk tu...mak aiii.. penat duduk depan peti ais.... hahahahaha

Tapi sebenarnya..dalam perkahwinan nie kenalah tolak ansur kan... bila somi marah ..isteri cool down..jangan angkat muka atau melenting.. kalu boleh tu janganlah melawan... begitu jugak sebaliknya.. kalu isteri tengah marah..somi jgnlah layan sangat. .. buat macam dengar walaupun tak dengar.. ye la kan pompuan nie kalau somi wat tak tahu pun boleh angin jugak..hihihihihi...

Lelaki dan perempuan nie memang sangat berbeza...  Sebab itulah perkahwinan itu salah satu cara untuk melengkapkan kejadian manusia nie.. Lelaki lebih stabil emosinya dibandingkan dengan perempuan...itulah hakikatnya.. jadi cubalah untuk jadi yang terbaik dalam melayari rumahtangga yang penuh dengan cabaran ni... :)

 Sifat pemarah itu berasal daripada sifat sombong (ego). Lagi besar ego seseorang lagi besar marahnya. Ini berkaitan pula dengan kedudukan seseorang. Kalau tinggi kedudukan seseorang, besar pangkatnya, banyak hartanya, ramai pengikutnya, maka akan tinggilah ego seseorang dan akan menjadi-jadilah pemarahnya. Sebaliknya jikalau kurang segalanya, maka akan kuranglah egonya dan akan kurang jugalah pemarahnya tapi itu hanyalah sekadar pendapat saye sahaja ekk... takder kena mengena antara idop dan mati..
 
Antara mende yang boleh kita cuba buat bila kita marah ialah...
  1. Cubalah ubah kedudukan kita... sebab Rasulullah S.A.W pernah bersabda : "Apabila salah seorang daripada kamu itu marah, dan ketika itu dia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah dia duduk, kerana hal itu akan menghilangkan marahnya dan kalau tidak maka hendaklah ia berbaring" (Hadis Muslim)
  2. Berwuduk
  3. Minum Air
  4. Mendiamkan diri ketika marah
  5. dan berlindung daripada Syaitan yang di rejam.... sumer orang dah hafal masa kecik2 lagi... amal2kanlah bila dah rasa api kemarahan tu datang. 
 Ketika marah


  “Dengan namamu ya Allah, Aku berlindung daripada syaitan yang di rejam”

Sama2 lah kita saling ingat mengingati antara suami dan isteri... :)

P.S : Jangan marah2 sayang.. nanti cepat tua..:)

Rabu, 21 Disember 2011

Minta di peluk...

Hmmmm... bila pepagi keluar dari rumah tak rasa stress dengan anak2 terurus dan tidak terkejar2 dgn masa..(masa nie memang lah dinikmati dengan sepenuhnya - cuti sekolah). Tinggal seminggu dua lagi rutin hidup akan menjadi seperti asal.  Dah tak boleh bermalas2 di katil lagi.. pukul 530 pagi adalah waktu yang paling lewat untuk bangun.  Aiman, Amin dan Aini bersiap2 untuk ke sekolah, Amir pulak bersiap untuk ke taska.. ibu dan ayah bersiap untuk ke tempat kerja.. kena cepat ..kalau tak alamatnya traffic jem.. kena pastikan 645pagi adalah masa yang paling lewat untuk keluar dari pagar rumah.

Dan kali ini.. setiap pagi keluar dengan tenang... siap ada request lagi.. ANAK MINTAK DI PELUK.. kalau selalunya.. ibu yang kejar anak2 untuk memeluk..hihihihihi.. tapi kali nie.. masing2 dah berdiri tepi pintu sambil mendepakan tangan untuk di peluk..indahnya...emmmm

Haaa,, janganlah asyik nak peluk somi jer kan... anak2 pun walaupun mereka dah besar menjangkau belasan tahun mahupun dah masuk puluhan.. mereka tetap perlukan belaian daripada kedua ibu dan ayah mereka.  Kadang2 kita nie masyarakat melayu sangat payah untuk meluahkan rasa sayang dan kasih kepada mereka2 yang hampir dengan kita kan...
Tak salah rasanya kalau kita masih lagi memberi pelukan dan ciuman kepada anak2 kita yang masih lagi memerlukan ransangan dari kita kan.. Janganlah kedekut untuk memberi kasih sayang.. dan janganlah tamak pula dengan kasih sayang kan...

Saya selalu memanjatkan doa agar saya dapat memberikan kasih sayang yang seadil2nya kepada kesemua anak2 saya. .. Amiiinnnn..

p.s ; wpun nama amin yang selalu di sebut ..hihihihi  :)


Ahad, 18 Disember 2011

Ibu Plak Yang Kena...

Aduhai..dah 2 hari saya Emergency Leave...apataknyer..anak2 saya semua di serang demam.  Bila pegi klinik, mak aii .. raamainya parent datang bawak anak2 yang demam...


last2 ibu ngn ayah terpaksa cuti sekali... kalu ibu nak menjaga sekali 4..aih penat tu... ye lar..yang sorang nie nangis..yang sorang nie merengek..lemah ibu..hihihihihi... lagipun kalu ayah ada ringan sikit kerja ibu kan..ayah rajin tolong...:)

Pastu dapatlak berita..mak sedara sakit kat HUKM..camner lak nak gi melawat dalam keadaan camnie...tetiba lak kereta yang satu2nya tu pun demam...aduhai..lemah mak...

Hari nie..ayah kena gi layan keta yang demam lak.. macam2 laaa...

Alhamdulillah..anak2 samakin ok..dah boleh gelak ketawa..dah boleh main PS2..dah boleh gaduh2 adik beradik..itu tanda2 diorang dah semakin sihat.. si Tecit plak dah boleh joget2 bila dengar lagu UpinIpin.. oklah tu kan..

So, ibu pun dah terfikir..esok kena kerja..yang ayahlak..ofis dah call..sebab ada machine yang dah nak kena di layan.  Tetiba malam badan rasa cam lain jer...kepala bengal..kaki..tangan..hujung2 jari..rasa cam nak tercabut jer.. terbangun kul 3 pagi..badan rasa tak sedap...panas..confirm DEMAM....haaaa ibu pulak yang kena kali nie... 

Anak2 dah start nak ok.. ibu lak yang menyambung warisan tu... padan muka ibu...sib baiklah ayah kuat agi... lega la skit.. esok yang terfikir nak kerja tu..akhirnya terbatal.. ayah dah bebel kat ibu..jangan ngada nak pegi kerja dengan keadaan gitu...ibu pun mengalah ..memang dah tak larat pun... esok ibu gi klinik..Dr. offer nak MC..ibu ngangguk jer laa.. saper nak bagi kan... :)

Akhirnya seminggu ibu tak berkerja.. kerana anak2 dan diri sendiri.....Esok kerja cam biasa...

Tetiba ayah bersuara... "Nor..badan abang nie cam tak berapa nak sihat laa...".. Ibu senyum jer.. bila ibu gi rasa dahi... haaaa confirm..demam.. apa lagi tindakan segera di ambil.. gi klinik cepat.. makan ubat.. moga2 esok cepat sembuh dan boleh pegi kerja...

Hihihihih.. itulah kejadian yang berlaku minggu baru nie.. lelah melayan anak2 yang tak sihat.. dan melayan diri sendiri.. bergaduh dengan demam nie bukan senang.. rasa cam sepenuh tenaga di kerah dan bila demam hilang.. letihlah pulak yang menjelma..emmmm  

Semoga kami sekeluarga sihat hendaknya...


"Ini adalah keutamaan yang besar daripada Allah s.w.t kerana dengan sakit yang dideritai seorang Muslim, dosa yang pernah dilakukannya terhapus kerana penderitaannya dalam menghadapi penyakit menjadi kifarah (penebus) dosanya.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tiada seorang mukmin yang rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya” (Hadis riwayat Bukhari).
"

Khamis, 8 Disember 2011

Selamat Hari Lahir ke 9....

Masa nie umur 6 tahun.. :)


Pada 8 Disember 2002, Amin dilahirkan,,,masa nie mengharapkan yang lahir tu puteri..tapi lahirnya putra..apa-apa un tetap bersyukur....Alhamdulillah...pada masa yang sama juga Encik Bos kehilangan..neneknya yang tercinta..dan terpaksa memilih antara menunggu saya kat bilik bersalin atau balik kampung...dan akhirnya dia bersama-sama saya menyambut kelahiran Amiinn...(TQ sayang.., kerana kehadiranmu memberi semangat untukku)...Kelahiran Amin ada sedikit komplikasi..namun semua berjalan lancar...


Amin... Ibu dan Ayah amat menyayangimu...forever...

Semoga menjadi anak yang soleh dan berjaya di dunia dan akhirat..Amiiinnnn




Selasa, 6 Disember 2011

Selamat Hari Lahir Sayang....

masa ni umurnya 4 bulan..
Selamat Hari Lahir Sayang... 6 Disember 2006.. masih ibu ingat saat manis melahirkan satu satunya puteriku..Nur'Aini...yang bermaksud "Cahaya Mataku"...Ibu Loves You So Much..
Waktu tu nak berikan nama pun lama, ye laa, masa scan..doktor kata anak lelaki walaupun naluri saya mengatakan anak yang dikandung  ni perempuan.  Jadi kami berdua tidak pun mencari nama baby perempuan.. 2 minggu selepas kelahiran baru confirm nama didaftarkan...:)

Yang pasti membesarkan Aini memang mencabar..sebab nyer..dia ada  2 orang abang... apa lagi..tingkah lakunya macam lelakilaa... panjat saner..panjat sini...namun begitu naluri keperempuanannya masih ada.. kalu nak gi mana2 mesti nak melawa punya...

Walaupun begitu..ibu berdoa agar...

"Nur'Aini menjadi anak yang Solehah.. dan menjadi Insan yang berjaya di Dunia dan Akhirat...Amiinnn"


dan satu lagi....

Kalau satu hari nanti Aini terbaca Blog ibu nie... ibu nak Aini tahu yang... 
Ibu dan Ayah akan terus terusan menyayangi kamu tanpa ada titik nokhtahnya,,,,

Isnin, 5 Disember 2011

Ibu ... kita demamlaaa...

Ibu ... kita demamlaaa... emmmm itulah ayat Amin pagi tadi..dengan harapan ibu dia tak pegi kerja sebab dia demam.  Kita pun letak tangan kat dahi n leher ..but nothing... hish budak nie...
Sajer jer nak memainkan perasaan ibu dia pepagi isnin nie.. dahlah ibu dia memang dah rasa malas giler nak pegi kerje nie..:) hahahahaa.... best nyer kalu ada banyak cuti...

Tu la kan.. anak2 saya suka tanya kat saya "ibu ..bila nak cuti.?..@ esok ibu cuti yer?"... ish asyik tanya soalan tu kat ibu jer..naper tak tanya kat ayah kan...

Susah betul ibu bak menjawap soalan tu... setiap tahun menjelang jer tahun baru, saya selalu berazam untuk mengumpul cuti supaya boleh di bawa ker akhir tahun, dan agar dapatlah saya menggunakan cuti2 itu untuk bersama2 dengan yang tersayang.. namun selalunye azam itu hanya tinggal azam..:) cuti selalu nyer di gunakan untuk menjaga anak2 yang kurang sihat dan kekadang tu menjaga Encik Bos yg kurang sihat.. tapi bila ibu yang tak sihat...emmm jagalah diri sendiri..(hihihihihi jgn maraaa aa Encik Bos :D)...

Tahun ni berulang lagi..cukuplah nanti untuk bercuti masa nak buka sekolah untuk menguruskan anak2 bersekolah...itulah rutin bila orang perempuan dah ada anak dan suami... kadang tu pelik gak bila tengok orang lain yang banyak giler kumpul cuti.. camner ekk diorang buat...nak kena menuntut ilmu ngn diorang nie..hihihihihihi...

Anyway... biler ibu nak cuti nanti.. ibu cuti,,, yang penting ibu tak bercuti tanpa sebab yang munasarawak.. mesti ada sebab..tapi bukanlah sebab anak2 ibu tak sihat..."Sabar yer sayang..."...

Jumaat, 2 Disember 2011

Haaaaa..... mak nak kahwin lagi..?

Haaa....biaq betul nie..

Aduhaaaiii.... fening gak nak fikir nie...tak tahu nak bagi ker atau tak.... bukan apa kita tak berada kat tempat yang empunya diri kan...

Haaa... mesti kengkawan ingat bonda i kan... tak tak... ini kesah 2 malam lepas.. one of my best friend called me in the middle of the night..asking for nasihat..."yang saya sendiri tak tahu nak wat aper.."

Kawan saya nie nama nyer HANI (bukan nama sebenar)... dia called saya 2 malam lepas dalam keadaan yang agak stressed...Mak dia nak kahwin lagi...emmmm fening gak kapla memikirkannya.. bukan aper... sebab calon suami mak dia jer...

Oklah dengan permission dia, saya cerita kat cnie... hani dan saya kawan baik masa saya belajar kat salah satu kolej kat KL nie.. ayahnyer meninggal dunia dah hampir 11 tahun.. kalau korang nak tahu mak dia dah berumur dalam 65 tahun.. dan selalu sakit2... bila dia cerita yang mak dia nak kahwin .. saya pun agak terperanjat... tapi nak wat camner kan kalau dah jodoh.. menurut Hani dia take kesah mak dia nak kahwin..masalahnya jodoh yang mak dia nak kahwin tu.. seorang lelaki yang menduda kerana kematian isteri dah hampir 5 tahun, umurnya 47 tahun (hampir sebaya dengan abang Hani yang sulung) dan masih beranak kecil (2 orang).. Hani confuse...

Mak nyer kata. dia sunyi.. anak2 dah besar.. taknak susahkan anak2 lain ..cucu lain pun dah besar2... tapi Hani kata lak .. "aku frust izan.. aku ingat mak aku sangat kasihkan ayah aku...sebab aku masih ingat perbualan antara mak dan ayahku dulu..kata ayah kalaulah mak yang pergi dulu sebelum ayah.. ayah takkan kawin lagi sebab ayah nak dekatkan diri ngn Allah s.w.t. .. dan mak aku pun cakap perkara yang sama"..

Lagi kata Hani .."aku tak kisah kalau mak nak kawin dengan lelaki yang dah tak ader tanggungjawaplain... maksud aku yang hanya jaga dirinya sendiri.. yang takkan susahkan mak aku.. tapi kalau lelaki tu nak kahwin ngn mak aku sebab mak aku dapat pencen.. lelaki tu masih kerja lagi.. kalau dah jadi suami isteri nanti... dah tentu duit mak aku pun jadi duit dia...lagipun izan.. mak aku dah tua.. sepatutnyer waktu2 begiini ,,, isk isk isk..."  Hani menangis tanpa menyambung ayatnya...

Emmm... macamnielah Hani.. segala yang berlaku itu ada hikmah di sebaliknya... kita nie siapa untuk menidakkan semua itu.. Doa jerlah..agar ditunjukkan jawapan yang sebenarnya...

Pastu saya lak terfikir... kalaulah saya berada di tempat dia.. apa yang dapat saya lakukan..emmmm
Entahlah kan.. kita hanya mampu merancang ..tapi Allah s.w.t. menentukan... bertawakal dan berdoa sahaja yang mampu kita lakukan....

Buat Hani Sayang
"Doakanlah jalan terbaik untuk Mak.. semoga cahaya membuka hati untuk melihat mana yang sepatutnyer dipilih..."

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...