Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Jumaat, 2 Disember 2011

Haaaaa..... mak nak kahwin lagi..?

Haaa....biaq betul nie..

Aduhaaaiii.... fening gak nak fikir nie...tak tahu nak bagi ker atau tak.... bukan apa kita tak berada kat tempat yang empunya diri kan...

Haaa... mesti kengkawan ingat bonda i kan... tak tak... ini kesah 2 malam lepas.. one of my best friend called me in the middle of the night..asking for nasihat..."yang saya sendiri tak tahu nak wat aper.."

Kawan saya nie nama nyer HANI (bukan nama sebenar)... dia called saya 2 malam lepas dalam keadaan yang agak stressed...Mak dia nak kahwin lagi...emmmm fening gak kapla memikirkannya.. bukan aper... sebab calon suami mak dia jer...

Oklah dengan permission dia, saya cerita kat cnie... hani dan saya kawan baik masa saya belajar kat salah satu kolej kat KL nie.. ayahnyer meninggal dunia dah hampir 11 tahun.. kalau korang nak tahu mak dia dah berumur dalam 65 tahun.. dan selalu sakit2... bila dia cerita yang mak dia nak kahwin .. saya pun agak terperanjat... tapi nak wat camner kan kalau dah jodoh.. menurut Hani dia take kesah mak dia nak kahwin..masalahnya jodoh yang mak dia nak kahwin tu.. seorang lelaki yang menduda kerana kematian isteri dah hampir 5 tahun, umurnya 47 tahun (hampir sebaya dengan abang Hani yang sulung) dan masih beranak kecil (2 orang).. Hani confuse...

Mak nyer kata. dia sunyi.. anak2 dah besar.. taknak susahkan anak2 lain ..cucu lain pun dah besar2... tapi Hani kata lak .. "aku frust izan.. aku ingat mak aku sangat kasihkan ayah aku...sebab aku masih ingat perbualan antara mak dan ayahku dulu..kata ayah kalaulah mak yang pergi dulu sebelum ayah.. ayah takkan kawin lagi sebab ayah nak dekatkan diri ngn Allah s.w.t. .. dan mak aku pun cakap perkara yang sama"..

Lagi kata Hani .."aku tak kisah kalau mak nak kawin dengan lelaki yang dah tak ader tanggungjawaplain... maksud aku yang hanya jaga dirinya sendiri.. yang takkan susahkan mak aku.. tapi kalau lelaki tu nak kahwin ngn mak aku sebab mak aku dapat pencen.. lelaki tu masih kerja lagi.. kalau dah jadi suami isteri nanti... dah tentu duit mak aku pun jadi duit dia...lagipun izan.. mak aku dah tua.. sepatutnyer waktu2 begiini ,,, isk isk isk..."  Hani menangis tanpa menyambung ayatnya...

Emmm... macamnielah Hani.. segala yang berlaku itu ada hikmah di sebaliknya... kita nie siapa untuk menidakkan semua itu.. Doa jerlah..agar ditunjukkan jawapan yang sebenarnya...

Pastu saya lak terfikir... kalaulah saya berada di tempat dia.. apa yang dapat saya lakukan..emmmm
Entahlah kan.. kita hanya mampu merancang ..tapi Allah s.w.t. menentukan... bertawakal dan berdoa sahaja yang mampu kita lakukan....

Buat Hani Sayang
"Doakanlah jalan terbaik untuk Mak.. semoga cahaya membuka hati untuk melihat mana yang sepatutnyer dipilih..."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...