Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 12 Mei 2011

Kasih Anakmu.......

Tadi sewaktu berbual-bual di pejabat, saya dan kawan2 bercerita tentang tanggungjawab masing2 kepada keluarga mertua masing2... emmm... macam-macam kerenah dan cerita di dengarkan.. ada yang membuat kita tertawa, tersenyum dan ada juga yang sinis... Terpulanglah bagaimana kita menerima cerita tersbut.  Bila tiba giliran saya, tak tahu pula mana nak cerita, almaklumlah.. banyak cerita.. hihihihi

Alhamdulillah, saya ada keluarga mertua yang baik, mertua saya juga baik pada saya, tp biasalah perangai orang2 tua ni, permintaannya tinggi pada anak2nya.. jadi kita sebagai menantu nie ikutkan sahaja.  Rasa saya itu yang lebih baik daripada kita timbulkan isu yang tak sepatutnya.  Kenapa pula perlu berebut kasih sayang nya daripada anak mereka..  Sebab pada saya, saya juga ada anak .. saya selalu berdoa agar anak-anak saya boleh melakukan sepertimana ayahnya berbakti kepada kedua orang tuanya.  Kerana pada saya kebanyakkan anak2 akan cuba untuk mengelak daripada memikul tanggungjawab besar itu.

Dalam menunaikan tanggungjawab ini, banyak pihak yang terlibat selain daripada anak2nya.  kita sebagai menantu juga banyak berkorban untuk melepaskan suami kita untuk menunaikan tanggungjawabnya itu.  Saya juga ada seorang adik ipar yang sangat baik kerana dia mengambil tanggungjawab yang berat menjaga kedua mertua saya yang sakit.  Ayah yang lumpuh separuh badan dan tak mampu berdiri dengan sendiri, malahan sudah tidak boleh bercakap.  Manakala Mak pula penghidap kencing manis yang tinggi.  Menjaga makan minum mereka juga memerlukan tahap kesabaran yang sangat tinggi.   Bukan semua cadangan dan teguran kita dapat diterima mereka.

Saya yang hanya pulang ke kampung disetiap hujung minggu pun kadang-kadang pelik melihat karenah mereka inikan pula adik ipar saya yang 24jam bersama ibu dan ayahnya sendiri.  Walapun kadang-kadang ada juga terlepas laku atau kata namun pengabdian dia kepada ibu dan ayahnya amatlah tinggi.  Ya Allah syurga lah  tempatnya.

Salah seorang kawan saya pernah bertanya, "Akak tak penat ker balik kampung setiap minggu?"  Jawapan itu memang sukar untuk djawab, Siapa kata tak penat, namun saya tidak mampu untuk menidakkan tanggungjawap suami saya kepada kedua orang tuanya yang amat uzur itu.  Saya masih ingat suami saya berkata "Dah lah abang tak dapat membantu ina (adiknya) setiap hari, takkanlah setakat 2 hari ini pun abang nk mengelak."

Dalam mencari keredhaan Allah dalam kehidupan ini sebenarnya ada pelbagai cara.  Mungkin inilah salah satu cara yang diberi Allah kepada kami sekeluarga.  Namun, dalam masa yang sama ada hati yang terluka dan terasa.  Perkara yang terpaksa diterima dengan hati yang terbuka.

Pada waktu ini, saya amat merindui Abah.. kerana dialah yang lebih memahami tanggungjawab anaknya terhadap suami.  Kerana jika Abah masih ada, abah tentu faham mengapa semua ini terjadi. 

-Aisyah R.A. berkata "Aku bertanya kepada Rasullullah S.A.W. siapakah yang lebih besar haknya kepada seorang wanita, jawab Rasullullah, suaminya...Siapa pula berhak terhadap lelaki..Jawab Rasullullah ..Ibunya -

Oleh itu sama-samalah kita berfikir...ish ish ish...

Isnin, 9 Mei 2011

PERGI....

PERGI....
berbagai-bagai tafsiran boleh kita buat dengan perkataan ini.  Terpulang kepada kita yang mana maksud yang benar2 kena dengan diri kita sendiri.  Pada saya sendiri perkataan PERGI itu boleh di tafsirkan dengan pemergian orang-orang yang kita sayangi disekeliling kita.  Tidak semua mereka yang kita sayangi akan terus kekal bersama kita.  Memang payah rasanya kita untuk menerima hakikat tersebut.

Ada yang pergi dan tak dapat kita temui lagi dan juga... ada yang pergi sementara.. Namun semua itu adalah hakikat yang  kita terpaksa berpisah.. Siapa tahu samada kita akan berjumpa semula atau tidak...Siapa pula kita untuk mempertikaikan keputusan yang telah Allah S.W.T buat.

Pergi...
Pemergian selalunya ditangisi..namun ada juga diraikan sebagai satu ucapan terima kasih kerana kehadirannya selama ini.  Kadang-kadang kita menjangkakan orang2 itu akan bersama kita dalam masa yang lama.. atau tak mungkin dapat dipisahkan... namun bila sampai waktu dan ketikanya.dia pasti akan pergi.

Pergi...
Sebenarnya, kita sendiri pun akan terpaksa melangkah pergi.. mungkin kerana terpaksa atau sudah sampai masanya....  Sudah tentu kita tidak mahu perpisahan terjadi..namun hakikat sebuah pertemuan itu ..pastinya akan berpisah juga akhirnya.  Walaupun pada awalnya pelbagai rancangan telah dibuat namun perancangan Allah S.W.T itu maha hebat... kita hambanya .. perlu redha dan bersyukur..kerana siapa tahu keputusan yang pedih untuk PERGI adalah satu kputusan yang sebenarnya terbaik dalam hidup kita.  Walaupun proses untuk menerima PEMERGIAN itu bukan satu perkara yang mudah.  

PERGI...
Pergilah dengan tenang.. Aturlah langkah satu persatu agar tiada kesilapan berlaku.. Dan tetapkanlah IMANMU kerana itulah Qadak dan Qadar Allah.. Hanya Dia Yang Tahu mengapa PERGI itu terjadi...

Ish..Ish... Ish... ;)

Sabtu, 7 Mei 2011

Selamat Hari Ibu.. utk Ibu..Mak..Mama..Mummy..semuaaaa

Selamat Hari Ibu Semua.. Terutama kepada Ibu ku yang terchenta..Pn. Noraini@Marhani Yunan.. dan juga kepada ibu mertua ku tersayang..Pn. Rabo'ah Abdul Rahman..semoga kehidupan mak berdua sentiasa diberkati Allah S.W.T.  sesungguhnya pengorbanan kamu berdua tidak mungkin dapat dibalas oleh kami semua anak2 mu..
Seronok hati bila bangun jer pagi anak2 mengucapkan selamat Hari Ibu kepada saya. Rasa kepenatan setiap hari ..hilang begitu sahaja.. itulah nikmatnya menjadi seorang ibu.. dapat kufahami hati ibu2 semua.  Apatah lagi bila anak2 memberitahu betapa sayang nya mereka kepada kita, rasa dunia ni berada di dalam genggaman kita... emmm...Tapikan.. berapa ramaikah anak2 yang sudah melafazkan sayang mereka kepada ibubapa mereka.  Kdang-kadang mereka beranggapan yang ibubapa kita amat mengerti perasaan hati kita sendiri.  Sedangkan sebenarnya apa yang dilafazkan itu adalah yang lebih penting.  Samalah seperti orang bercinta ..tanpa lafaz cinta itu sendiri akan menyebabkan keraguan bertandang dihati sendiri.  Kita mampu melafazkan sayang kita pada orang yangtidak tentu lagi milik kita.. jadi apalah salahnya jika kita melafazkan sayang kepada manusia yang sepatutnya menerima ucapan sayang itu..ibubapa kita..:) tentu sukar bukan..
Saya tahu pada zaman sekarang ini.. ibu dan ayah sudah kamcing dengan anak2 mereka.. tapi ramai sahaja yang masih mengamalkan tradisi dulu2..anak2 tidak dibenarkan terlalu rapat terutama dengan bapa mereka kerana takut nanti anak2 akan besar kepala...dan tidak menghormati.  Itu lah yang menyebabkan anak2 tidak berani melafazkan kasih sayang mereka kepada ibu bapa.  Kerana takut dikatakan buang tebiat... ;)
hihihihi... jadi apa kena mengena dengan lagu hindustan kat atas tu.. sajer jer sebenarnya... sajer nak berkongsi..inilah filem hindustan pertama yang saya suka.. dan nak tahu berapa kali saya menontonya.... corteka..corteka... (ikut intonasi dlm filem hantu mak limah)... lebih dari 20 kali... hahahaha... tak caya... .percaya laa....
Apa-apa pun .. selamat hari ibu sekali lagi semua... ;)

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...