Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Sabtu, 19 November 2011

RAMAINYA ANAK....

Salam kengkawan..

Kali ni N3 yg saya nak cerita pasal anak2... Bila anak dah 4 nie.. baru terasa ramainya anak..hihihihi.. cuba bayangkan ibu bapa yang ada anak lebih dari 5 orang.. camana ekkk.. dia layan anak2 diorang tu..Diorang memang parent yang hebat...saya sangat salute.... sebab saya yang anak baru 4 pun ..saya dah rasa keramaiannya..:D...

cuber kire beramai anak dia...emmmm
 Dulu masa saya bujang lagi.. saya impikan anak yang ramai.. saya nak anak lebih dari 5 orang..hihihihi.. sebab adik beradik saya tak ramai... 3 orang jer dah tu semua perempuan... jadi bila ada apa2 occasion.. balik2 orang tu.. balik2 orang nie... nak mintak tolong pun susah skit.. bila semua dah berumahtangga..yer laa kan masing2 dah ada commitment dengan keluarga masing2... jadi bila saya tengok orang lain yang ada adik beradik yang ramai..meriahnyer suasana.. bila hari raya..bila ada kenduri kendara.. tak payah lah nak susahkan orang lain.. adik beradik sendiri pun dah cukup.. ideal sungguhlaa...

Tapi itu yang saya fikirkan masa saya belum kawin lagi.. tapi bila dah kerja dan berkahwin.. berkawan dengan pelbagai latarbelakang..akhirnya saya boleh buat satu kesimpulan... ramainya adik beradik tu tak berapa penting.. cuma macamana sebenarnya didikan ibu bapa kepada anak2 lebih penting... Kalau adik beradik ramai tapi tiada kesepakatan pun tak ader guna juga.. masing2 buat hal masing2... kadang2 tu mak bapak pun terpaksa jaga diri sendiri.. sebab anak2 tak amik pusing pasal parent sendiri... sediskannn...
anugerah ibu mithali... korang nak tak jadi camni...
Hebatkan.. kalau kita boleh jadi ibu mithali.. yang anak2 jadikan kita sebagai idola nya.. wah bestnya kalau gitu... kebanyakan ibu mithali yang saya tengok..punyai anak2 yang ramai..selalunya lebih dari 4 orang... tapi saya faham.. sebab susah nak mendidik anak2 yang ramai..bukan saja ramai.. tapi punyai karenah yang pelbagai.. wah teringin rasanya nak lihat macamana ibu2 hebat ini mendidik anak2 mereka menjadi manusia2 yang hebat dan menyanyangi kedua ibu dan ayah mereka.. sebab di zaman sekarang ini ujian dan cabaran sangat canggih..

 Jadi sebagai permulaan ini... saya selalu memberi peluang kat anak2 untuk menyuarakan pendapat mereka walaaupun bukan semua suara mereka tu di layan... sampaikan saya lihat dikalangan sepupu diorang.. anak2 saya sangat banyak mulut..atau dengan kata lain .. banyak cakaplah... ada saja yang nak di soal dan tidak puas hati.. dan berani sangat bertanya kalau tak faham.. dan kadang2 soalannya pulak diluar jangkaan kita sendiri...  Sebab itu yang saya baca dalam salah satu buku parenting sebelum ini...dan saya sendiri rasa yang mendidik anak2 saya agak mudah sebab ada bantuan Encik Bos.. dikalangan anak2 Encik Bos adalah ayah yang garang.. tapi anak2 masih suka bergurau senda ngn ayah mereka...

Oklah buat masa nie.. inilah saja yang dapat saya kongsikan untuk kawan2 yang baru merancang2 untuk ada anak, yang dah ada anak... yang nak tambah anak.. yang dah ada anak yang ramai..hihihihi.. nanti lain kali sya akan share lak.. camner nak layan kerenah budak2 nie.. yang nak jadi dewasa... yang suka layan diri sendiri.. yang suka bertanya... yang tak suka orang bagi arahan... dah macam2 yang lagi laaa...

Tapi as parents... marilah kita sama berDOA...disamping usaha kita sendiri untuk mendidik mereka..

p/s : semoga kita mampu menjadi ibubapa yang terbaik buat anak2 kita...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...