Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Selasa, 2 Ogos 2011

UDANG MASAK PADANG.. ..

:) tergelak teman bila ader yg nak resepi.. tapi tak per laa.. saya kongsi ekkk...

Bahan2nya:-
  1. Udang 
  2. Ubi Kentang (dalam 3 bijik - sedang2 sahaja)
  3. Santan (saya guna santan kotak jer - yang kecil)
  4. Kerisik - 3 sudu besar
  5. Cili Api (dlm 10 bijik - campur yg merah dan hijau) - ikut tahap kepedasan yang disukai
  6. Bawang besar - 1 biji (sedang gak)
  7. Kunyit hidup (sebesar ibu jari.. tp kalu jari tu kecik sgt .. agak2 jer laa)
  8. Garam secukup rasa
  9. Asam Keping (sekeping jer)
  10. Daun Kunyit
Cara melaksanakannya..(cewah)
  1. Bahan2 yg di boldkan di atas di tumbuk/blend - jgn terlalu lumat
  2. Masukkan Santan pekat dan bahan yg di tumbuk/blend tadi n kacau di atas api sederhana (kalu guna santan kotak, tambah sedikit air.. sikit jer tau)
  3. Bila dah nampak agak2 nak mendidih, masukkan kentang yang dipotong kecil (potong 6)
  4. Tunggu sampai kentang empuk
  5. Bila dah empuk masukkan Udang n Asam keping
  6. Bila Udang dah tukar kalernya, masukkan kerisik
  7. Taburkan garam secukup rasa
  8. Bila Udang dan masak .. mayangkan daun kunyit n taburkan di atas udang tersebut
  9. Dah siap...
Bila dah siap, hidangkan bersama nasik atau roti... sedap beb... uiiii....
ish ish ish.. lebih2 plak posa2 nie.. ;)
SELAMAT MENCUBA ... ;)

4 ulasan:

  1. sedapnyeee....glup!! iisshhh!! batal pose i!

    BalasPadam
  2. paklang67.blogspot.com3 Ogos 2011 11:21 PG

    Ni yang aku malas ni, bila masuk je blog kaum hawa, mesti hal makan...aku dah lah tengah posa, izan lak dok bubuh resepi...aduh...aduhhh..

    BalasPadam
  3. alaaa.. relakslah... bersabar itu kan lebih baik... ;)

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...