Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 4 Ogos 2011

Abah....

Rindu..serindu rindunya.. Sudah hampir 10 tahun abah meninggalkan kami sekeluarga..  Pemergian yang sungguh merubah segalanya dalam hidp kami sekeluarga.. Mak.. terutamanya... Saya ..sudah tentu... Abah adalah IDOLA ku... Ketabahannya, kesabaran dan Ketinggian budinya membuatka saya amat menyanjungi abah..Pemergian Abah secara tiba2 sebenarnya amat mngganggu kehidupan normal saya.  Sepanjang saya mengenali abah.. dia sangat tenang.. saya tidak pernah tahu tentang tekanan yang dihadapinya.  Setelah saya berpindah semula ke Kuala Lumpur setelah selesai SPM, barulah dapat saya melihat siapa abah sebenarnya. Bagaimana dia menghadapi tekanan kelurganya di kpg... Abah kehilangan kedua orang tuanya ketika dia masih kecil lagi... Tanggungjawab menjaganya terletak di pundak kakak nya yang kami panggil Mak Teh. Mak Teh mengikut jejak  abah beberapa tahun setelah pemergian abah.  Mak Teh amat menyanyagi abah.. sewaktu abah sakit .. mak teh menghabiskan masa yang banyak bersama abah..walaupun ketika itu abah sudah tidak lagi seperti dulu..Abah Koma hampir 2 minggu sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Namun itu sumer sudah 10 tahun berlalu, kenangan yg tak mungkin luput dari ingatanku ini.   Setiap kali tiba Ramadhan, ingatan ku pada abah semakin kuat kerana, abah adalah orang yang amat meraikan kedatangan Ramadhan dan Syawal.  Abah akan membuatkan kita seronok mengerjakan iabdah puasa, ye lakan anak2nya sumer perempuan, jadi abah rajin melayani kerenah kami, dulu Bazar Ramadhan ni susah nak jumpa, adelah gerai2 tepi jalan y dibuka utk jualan, jadi abah akan bertanya pada kami sumer apa yang yang kami teringin nak makan, bila malam hari abah akan berterawikh dan bertadarus.  Bila dekat dngn Syawal pula abah lah orang yang akan sebuk membuat persiapan hari raya.  Rindunya dengan ABAH..

ABAH...... PEMERGIANMU TIDAK AKAN PERNAH ADA PENGGANTINYA...

3 ulasan:

  1. so touching...but not touch n go! tu cik din je.. hurrmmm...sy takot kehilangan..

    BalasPadam
  2. Abah mu Abah ku jua....http://matselangor.blogspot.com/search?updated-min=2006-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&updated-max=2007-01-01T00%3A00%3A00%2B08%3A00&max-results=29

    Izan, nanti minta emak tolong tengok2 gambar dlm blog ni..mungkin dia ada kenal kawan2 lama dia kat Kg Kuantan Kuala Selangor....

    BalasPadam
  3. insya Allah pak lang... :)

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...