Isnin, 17 April 2017

Shhh...




Assalamualaikum semua...

Anak-anak semakin dewasa.. macamana bila anak dah mula soal kita dengan soalan 18sx.. Apa jawapan yang bakal kalian sediakan?.. Payahkan.. tapi itulah hakikatnya.

Saya ada 3 orang anak lelaki dan seorang perempuan.  Bukan mudah nak memikirkan dalam masa yang pantas bila di tanya.  Soalan pertama diajukan pada saya masa anak pertama umur 6 tahun masih di sekolah tadika lagi.  Mereka ada mata.. ada rasa dan mereka normal.  Malah dalam al Quran sendiri ada membicarakan soal seks ni dengan ayat yang sangat terbuka.. tanpa selindung, supaya yang membaca akan faham dan bila faham mereka akan belajar berfikir.

Saya mula bercerita pada anak bila anak dah mula ada rasa malu .. dah mula rasa suka dengan kaum berlawanan dengan mereka,  Kena bercerita mana2 yang perlu.. contohnya kawasan2 larangan ditubuh badan mereka.  Memang kena .. malah wajib.. sebab sekarang nie,, ramai jer manusia yang bertopeng baik.. tetapi sebenarnya seorang yang berhati jahat.. walaupun pada kanak2.  Perkara nie sangat serius.  Kalau anak lelaki, saya akan ceritakan apa yang berlaku jika mereka disentuh ditempat2 yang tak sepatutnya disentuh apatah lagi anak perempuan.  Malah untuk anak lelaki saya akan terangkan apa yang berlaku jika mereka yang menyentuh   Terangkanlah dengan ayat2 yang mereka mudah faham.  Ayat anak2 mudah mengerti.  Dan percayalah mereka akan faham dengan cepat sebab mereka anak2 zaman yang terdedah dengan perkara2 seperti ini.  Bukan naif seperti kita dulu.  Malah saya sendiri memahami perkara2 seperti ini rasanya masa umur saya 12 tahun rasanya..sangat lambat.

Dan bila mereka menginjak remaja pula saya sudah mula bercerita kepada mereka bagaimana seriusnya perhubungan antara lelaki dan perempuan.  Apa yang boleh dan tidak boleh.  Kali ini dengan lebih terbuka sebab saya tak mahu anak2 mendapat maklumat yang salah dari punca yang salah dan boleh menjerumuskan mereka ke jalan yang tidak sepatutnya.  Beritahu pada mereka agama ini adalah penyelamat mereka daripada perkara2 yang tidak baik.

Fuhh.. sungguhpun begitu,  Doa yang banyak kepada Maha Pelindung adalah sewajarnya.  Mohon mereka sentiasa dilindungi.. Mohon agar mereka sentiasa sedar dengan perbuatan mereka.  Semoga Allah bantu kita semua. Ameen.


2 ulasan:

  1. Salam Khamis.Menyinggah bila ada kelapangan. Sbb tu sebagai parents kena banyak ilmu.. he3

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Bila dah 40

Bila umur dah 40.. Sebenarnya kita sudah wajib memikirkan kematian kita setiap saat.. Apa2 sahaja boleh berlaku tanpa di jangka. Bila umur...