Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Jumaat, 30 November 2012

Jangan Berani2 Nak Tegur !!!...


 Jangan berani2 nak tegur.. bukan sumer orang suker di tegur... ada orang anggap bila kena tegur maknanya orang benci.. bukankah bila orang tegur kesilapan kita bermakna ada lagi orang yang masih lagi mempedulikan kita.. bukankah elok begitu?

Sebagai ibu dan ayah kepada anak2 kita.. agak2 nya kita sanggup ker membiarkan anak2 kita di tegur oleh orang lain selain kita jika mereka melakukan kesalahan.... Ada orang OK.. tapi ada orang sangat sensitif bila anak2 mereka di tegur sedangkan dengan terang dan nyata kesalahannya..

Pernah terjadi masa akak baru2 berpindah di kawasan perumahan yang akak duduk sekarang nie... kebetulan itu kawasan baru.. memang tak ramai lagi yang duduk kat situ... jadi ada banyak lagi rumah kosong kat area akak tu.. berhadapan dengan rumah akak juga waktu tu belum ada lagi penghuni... korang bayangkanlah.. bila rumah tak ada penghuni.. dah tentulah semak samun dengan lalang yang panjang.. kalau budak umur 2 atau 3 tahun masuk.. confirm jenuh nak carik...

Jadi satu hari tu kebetulan sedang akak menyapu laman kat depan umah..masa tu anak sulung kecik lagi dalam 4 tahun gitu.. akak nampak lah beberapa orang bebudak sedang bermain2 di kawasan rumah yang penuh dengan semak tu.. jadi rasanya tak salahlah kalau akak tegur bebudak tu.. dengan melarang mereka bermain kat area situ .. manalah tahu kot2 ada haiwan2 liar cam ular ker.. kala ker... lipan ker.. kan.. hish kan ker naya...

Rupa2nya teguran itu didengari oleh salah seorang ibu bebudak yang tinggal berdekatan dengan umah akak tu...  Apa lagi dengan segera si ibu itu datang ke arah anak2nya.. dan terus menarik tangan anaknya sambil mulutnya membebel.. memarahi anaknya supaya jangan lagi bermain didepan umah orang.. nanti orang marah... dan si ibu tadi pergi tanpa sedikit pun menoleh kearah akak yang sebenarnya macam confuse.. tak faham kenapa dia bertindak begitu...


Salah ker ayat nie.. "adik-adik oiiii... jangan main kat semak samun tu... nanti kalau ada lipan ker... ular ker.. kan susah..".. sambil berdiri dihadapan rumah dan memandang kearah budak2 tu...

bebudak tu siap menjawab lagi.. "OK.. acik..."...

tapi tu la kan... anak2 ok.. ibu pulak yang tak ok.. takperlah.. akak rasa akak tak buat apa2 salah pun... demi keselamatan anak2 tu jugak.. tapi itu jadi pengajaran jugaklah kat akak... cakap siang.. pandang2... hihihihi,.....

Korang camner?.. boleh ker kalau orang lain tegur anak2 korang bila mereka melakukan kesalahan... yelah kan lain padang lain belalang... lain orang lain yang di pandang (betul ker peribahasa tu...kalau salah.. sori ekkk )...

p/s:  jiran tu dah lama dah pindah.. sebab bergaduh ngn jiran sebelah umah dia.. dapat umah baru..

3 ulasan:

  1. Bagi okje, ok jerrr ha..ha...tp tak taulah dtg mood tak okkan izan...

    BalasPadam
  2. Iyolah hai.... kita nie kekadang ada angin jugak kan.. bila mood swing..emmmm hancurlaa... ;)

    BalasPadam
  3. bgus la tu kak tgur bnda tg baik.. mak dia plak sentapp haha

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...