Selasa, 19 April 2011

Bila Dah Bertambah

Salam 2011,

Lama sungguh sy tak berblogging. Jadual ketat, sampai nak duduk dan taip pun kadang tu tak sempat. :) Seronok tengok blog kengkawan yang lain, ada yang baru nak develop ade yg dah lebih advance dari diri sendiri... emmmm. Kalaulah saya ada kelapangan masa kan seronok. Allah S.W.T beri masa yang sama kat sumer orang. Tapi kenapa masih rasa tak cukup, sedangkan ada saja orang2 yg lain sempat melakukan macam2. tu baru anak 4 tu... nak tambah ker? kengkawan rajin tanya soklan tu. Ish Ish.. takutnyer nak jawab... sebab ade org yag suker dengan jwpn saya nie.. tapi tak kurang jugak yg tak boleh terima jwpn tu.... emmm.... anyway sy nak jawap gak....

Bila saya jawab....
"Tak kot... sebab cukuplah 4 orang... ekonomi tak mengizinkan.."...
nanti ada yg komen... ehhh.. tak baik cakap camtu.. rezeki kan dari Allah, dia dah tentukan dah rezeki setiap manusia tu.... aku terkedu...betul tu sy stuju sgt .. tapi pulak rezeki tu kita kena carik jugak kan.. bukan terus turun dari langit... (ish sy simpan jer komen tu.. ye lar.. org biasakan, bukan ustaz @ ustazah nak memandai menjatuhkan hukum.. sekadar mengeluarkan apa yang terbuku di hati ni...

Bila saya jawab...
"Tak kot...4 org nie pun dah ramai dah. tak termanage saya nie.. masa ngn anak.. masa ngn kerja.. kdg tu kena pilih lak.. anak ker kerje.. kdg tu rasa bersalah sangat menebal" emmmm ada pulak yang bersuara... kita kena pandai bahagikan masa. Beri Quality Time to anak2... emmm aku terdiam lagi... ye laa, nak cari Quality Time tu pun satu hal lah jugak

Bila saya jawab....
"Tak kot...saya dah tua dah.. nak jaga anak 4 orang nie pun dah penat.. 24jam yg saya ada nie dah cukup utk dibahagikan kepada 5 orang nie..(termasuk ayahnya :))..mana lagi untuk diri sendiri.. " balasan nyer cam nie pulak.. ish.. susah sgt ambik jer maid kan senag boleh tolong wat kerje umah... awak tumpu jer kat anak2..

Ish Ish Ish.. susahkan nak explain. Sebenarnya saya bersykur dgn apa yg saya ada... Anak2 tidak banyak menyusahkan... biasalah susah2 sikit.. budak2kan (yg extraordinarylah....) Suami banyak sgt menolong.. tak yah maid pun.. bila buat kerja rumah samer2.. rasa sayang dan kasih itu semakin menebal..kalu hubby tersayang tak der, alamtnyer patahlah kaki sebelah. Akhirnya saya jawab camnie jer...

"Kalu tambah lagi sorang anak... maka saya harus mempertimbagkan diri untuk berhenti kerja".. barulah mereka2 yg bertnya tu full stop nak tanya soalah seterusnya.

Untuk cik Suami lak... ish tak leh kasi can tanya.. nanti dia senyum meleret.. tak leh./. tak leh..

Anyway.. sy sangat enjoy dengan kehidupan membesarkan anak2.. betul kata mak saya... "Satu hari nanti.. kita akan tersenyum bila kenangkan bgmana teruknye kita membesarkan anak2 kita..."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Bila dah 40

Bila umur dah 40.. Sebenarnya kita sudah wajib memikirkan kematian kita setiap saat.. Apa2 sahaja boleh berlaku tanpa di jangka. Bila umur...