Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 30 Januari 2014

Intai-Intai ..



Intai-intai di celah pintu hati..
Terasa diri rendah sekali..
Tak berkata tapi terus menyepi...
Kerana jiwa kosong.. tidak terisi..

Intai-intai di celah pintu hati..
Tidak ternampak apa yang dicari..
Tidak tahu apa yang menghuni..
Terus menghilang tidak pernah berganti..

Intai-intai di celah-celah..
jangan sekali mengaku kalah..
hadapi terus tanpa mengalah..
terus berjuang penuh tabah..

Intai-intai di celah kata..
Hidup penuh dengan perkara..
Tiada nampak.. tiada ketara..
Bila tiba .. terus menerpa..

Intai-intai mencari cahaya..
semoga kita terus percaya..
Apa yang datang itu adalah dari Dia Empunya..
Empunya diri dan Empunya dunia..
Terus mengharap apa yang dikurnia..
Menjadi tujuan abadi di SYURGA..
Teruslah bersabar walau tiada daya...

Isnin, 27 Januari 2014

Jangan Melangit ...

Hidup di MUKA BUMI yang ada EMPUNYA..
jangan melangit sombong berkata...
Takut diri parah binasa..
Kena selalu sedarkan telinga dan mata..
Yang kita sangat tidak sempurna..
Sentiasa ada lubang sini sana..
Pandang ke atas tinggi melangit..
Kadang kita lupa diri sebenarnya sakit..
Jurang dosa pahala bukan sedikit..
Perlu juga dijentik dicubit..
Pandang ke atas tinggi melangit..
Jangan lupa kaki yang sakit...
Memapah diri terjongkit jongkit..
Ingat lah bumi yang ada lubang sempit..
Untuk mengisi diri yang kian tersepit...
takut diri akan dihimpit...
Ya Allah ampunkan lah kami...

Rabu, 22 Januari 2014

Yang Selalu Rasa Macam Berat...

Sangat hebat manusia yamg sepanjang hodupnya tak pernah tinggal solat (selepas akil baligh).. akak memang ada.. mengaku sebab tak boleh nak tipu bab2 nie.. terutama masa early remaja.. zaman malas nak bangun pagi.. zaman nak enjoy.. rasa belum rasa bertanggung jawab..  malu pada diri sendiri... malu pada Allah SWT sebenarnya atas kekhilafan diri sendiri.. bukan tak ada yamg menegur.. tapi akibat mengikut kata hati sendiri atau lebih tepat lagi.. bisikan jahat syaitan...
Dan sekarang.. bila dah tua2 nie.. bila teringat jahatnya diri .. rasa sangat bersalah.. wajib QADA'.. selalu imgatkan diri... dan kalau boleh akak taknak anak2 akak ikut jejak langkah yang tidak baik ini... wahai anak2.. solatlah.. kerana ia tiang agama.. tanpa solat.. kita akan hanyut walaupun dengan sedar... Na'uzubillah...

Selasa, 21 Januari 2014

Saya Tak Pernah Tiru Dia!


Sekarang nie... isu meniru pulak.. time2 exam.. meniru pulak kerjanya.  Dah jadi kerja pulak nak kena buat laporan pasal pelajar meniru.. bukan meniru dari orang lain.. tapi meniru kat kertas catatan sendiri.  Pastu ada pulak pengakuan yang dibuat di radio2.. kononnya hasil dari meniru yang tidak tertangkap... mereka menjadi manusia berjaya sekarang.. siap gelak2 lagi.. macam seronok pulak buat menda salah...

Cerita meniru nie dah lama dah.. masa zaman akak sekolah... zaman atuk2 kita sekolah pun dah ada meniru dah.. yang bernasib baik.. terlepas.. yang malang .. tertangkap.. kadang tu sampai buang sekolah pun.. nak kesian ker?.. ntahlah kan..

Sekarang nie.. ada pulak yang tiru apa yang orang yang dia minat buat.. salah ker?.. pada akak apa salah kan.. kalau tak memudaratkan.. dah orang minat.. kita tirulah style dia kan.. tapi yang ditiru tak suka pulak.. hish macam2 sekarang nie kan.. budak2 sekarang... anak balik dan bercerita yang ada kawan2 dia sanggup habis duit sebab nak buat rambut bagi sama dengan penyanyi korea yang dia minat.. beli barang2 macam penyanyi korea tu ada.. Aduhai.. pancitlah perut mak ayah kalau camtu..

Saborlah mak ayah..

Sabtu, 18 Januari 2014

Tamat Tempoh...

Hati ini Sabtukan... Rasa2nya kita jumpa lagi tak sabtu minggu hadapan?.. hidup kita masih tak tentu masa hadapannya kan.. walau cantik mana pun perancangan kita... walau kita seorang yang hebat dalam merancang... namun akhirnya Rabbul Alamin juga yang menetukan segalanya...  siapalah kita...
Jadi..kita kena sedarkan diri sendiri .. yang kita nie sangat lemah menentukan apa pun .. namun kita tetap kuat untuk menghadapi apa sahaja ketentuan Allah SWT.. kerana Dia tahu Kekuatan kita...
Semoga Tamat Tempoh Hayat kita disudahi dengan yang baik... Ameenn

Selasa, 14 Januari 2014

Salam Maulidur Rasul...

Salam Maulidur Rasul sahabat sekalian... semoga dihati kita sentiasa merindui Baginda SAW... marilah kita panjatkan doa agar suatu hari nanti kita semua dipertemukan dengan Baginda SAW... ameenn

Isnin, 13 Januari 2014

Surat Dari Sekolah..

Emmm.. bermula sekolah... bermulalah menerima pelbagai surat dari sekolah...
Tapi kan... pada pendapat akaklaa...  sekolah patut fikir cara yang paling efektif menyampaikan maklumat pada ibu bapa.. kekadang anak2 nie suka simpan surat yang diberi gurunya.. sudahnya.. ibu ayah tak dapat info (itulah yg selalu anak2 akak buat... )
Manalah tau.. kot2 sekolah buat akaun FB ker... blog ker... twitter ker... tapi yerlakan.. kalau mak ayah ada akaun atas tu... kalau dak.. surat jugaklah akhirnya... ;)..
Apa pendapat kengkawan yer?.. hehehe...

Khamis, 9 Januari 2014

Sani Hotel, Kuala Lumpur




Akak ada kat sini dari semalam.. memang ok tempat nie.. bilik cantik.. tempat makan menarik.. makanan pun sodapppp... Biasalah bila awal2 tahun.. penuh dengan perancangan dan cadangan.. harap2 tercapai..

Alhamdulillah sepanjang berurusan dengan wakil Sani Hotel... sangat proffesional.  Pekerja2 pun sangat bagus.  Kesimpulan.. walaupun hotel nie 3 bintang jer.. akak bagi 5 bintang kat perkhidmatan dan fasiliti diorang.  Dan rezeki akak .. dapat bertemu dengan Datuk Sani.. owner hotel nie (walaupun tengok dari jauh jer.. hehehehe)

Ni ada masa sikit ..selit2 update N3.. hehehehe.. ok bai..

Jumaat, 3 Januari 2014

Bukan Mudah Menegur...

Bukan mudah nak menegur kesilapan orang lain.. sebab kita lupa yang kita juga tak sempurna.. asyik leka melihat kain orang koyak rabak.. rupa2nya kain sendiri compang camping... takutkan..
Tapi kalau kesilapan berlaku di depan mata.. takkan lah nak dibiarkan.. bukankah itu perkara yang wajib kita betulkan.. sebab itu.. kita kena berani.. Berani kerana Benar.. pada pendapat akak... tidak salah untuk menegur.. dengan niat agar kita juga akan ditegur jika membuat kesilapan.. jgn kita pula yang merasa yang aku sudah cukup sempurna... aku takkan melakukan kesilapan.. emmm... fikir2kanlahhh...

Khamis, 2 Januari 2014

Cium Selagi Boleh.. ;)

Betulkan?... anak kecil nie.. bau dia lain macam sikit... kadang tu .. bau masham pun.. kita sebuk nak cium jugak.. tak puas2 rasanya... ahli syurga kan...Jom kita cium anak2 kita selagi boleh.. mereka masih ahli syurga.. kita?..

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...