Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 15 Mac 2012

Bila Jadi Pendamai...

Salam kengkawan...

Apa nak buat bila anak2 kita bergaduh.. ada pengalaman tak?.. mesti adakan.. kalu anak sorang jer.. gaduh ngn kita jer laa :)... tapi bila dan dua, tiga.. empat..lima.. aduhai.. senario pergaduhan nie sudah sinonim dengan kehidupan seharian... 

Apa nak buat yer.. sambil2 tu cuba klik di sini.. :).. TQ


ok berbalik pada isu tadi... biasanyer laa kan.. bila situasi nie terjadi pada akak nie.. akak adalah jawatankuasa pendamai pada mereka nie.. cerita macam laa anak tu ramai sangat.. baru 4 orang pun dah kecoh tau.. :)hihihihi.

Yang kakak.. tak sebulu ngn abg ngahnyer... selalu jer tolak menolak berlaku.. bila anak perempuan sorang jer nilah dia.. dia pun dah serupa jer ngn abang.. jadi tegas.. dan keras.. maksudnyer.. kalau dia kata dia punya.. dia akan berani berdepan ngn abang2 dia tu... kadang tu bila kita berpihak kat dia.... abang2 dia mula lah buat  muka.. gelar dia anak manja laa.. anak emaslah.. macam2lah kuar..(almaklumlah anak perempuan..kena lah lebih skit... jangan marah aaa...)..

Tapi tak selalu laa perkara nie berlaku.. kalau si kakak yang salah.. pasti dia juga dihukum.. kena adil laa.. tapi kalau dari segi fizikal dah tentu abang yang menangkan... mestilah pendamai akan menyelamatkan insan yang lemah.. anak perempuan kan.. ada masa abang tak perasan.. yang lawan gaduh nie adik perempuan dia kan.. ish ish ish...

Akak selalu kata kat abang2 dia... "jagalah adik perempuan kamu yang sorang nie.. kalau dia salah tegurlah dengan baik.. Jaga lah hati nyer.. insya Allah dia akan jadi adik yang baik untuk kamu berdua..".. 

Jadi pendamai nie kena banyak sabar... kalu tak hangin satu badan..dan stress pun meningkat gak.. mesti ada banyak pengalaman ibu2 kat luar sana berhadapan dengan situasi camni.. buat masa nie.. masih boleh bertahan.. semoga mereka menjadi anak2 yang menyanyangi antara satu sama lain.. kerana mereka asal nya dari satu.. kita.. :)

"Dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah berserta dengan orang yang sabar.."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...