Jom Follow sayer.....:)

Jumaat, 10 Mac 2017

Ikan Keli 2017



Assalammualaikum sahabat maya sekalian..

Saya masih tak berkesempatan menjengok blog kawan2.. urusan rumahtangga nie kan banyak.. ni pun curi2 update sambil masak.  Salam Sayyidul Ayyam semua.  Jumaat penghulu hari.. hari agak sebuk buat saya..(macam dia sorang jer sebuk kannn).. 

Ikan keli?.. korang semua makan tak ikan keli?.. saya sejak kahwin baru makan.. sebab keluarga mertua memang minat ngn ikan keli.  Orang baru takkan nak memilih makan masa gi umah mak mertua kan.. orang hidang kita makan laa.. Keluarga saya tidak berapa meminatinya.. malah sangat jaaraaannnnggg masak ikan keli.  Tapi sekarang .. stelah 18 tahun mendirikan rumahtangga dengan peminat ikan keli.. makanya dah lah terrer sikit masak ikan keli.. malah anak pun sangat suka.. mak dia pun kena lah suka juga yer tak.. :)

Tapi akhir2 ini macam kenyataan keluar pasa ikan keli ni.. ikan paling kotor laa... ikan yang banyak toksik laa... ikan yang diberi makan dengan b**i laa.. macam2 laa.. terbantut jugaklah selera kami peminat ikan keli nie.. Tapi syukurlah.. dekat ngn rumah kami ada kolam ikan yang bela ikan keli nie.. orang kita islam.. In Sha Allah.. pasti nya dia juga menjaga kebersihan makanan ikan nie kan.. Malah macam2 ikan fresh yang kami pernah beli dari dia.. Jadi bolehlah teruskan menjadi peminat Ikan Keli nie..

Pada yang tak pernah makan.. cuba2lah.. carilah ikan keli dari sumber2 yang anda sendiri yakin.. kat pasar bertanyalah kat penjual nya.. carilah yang islam.. harap2 dia tak lah menipu  sebab nak untung.. dan kita pun terlepas dari syak dan ragu2kan..

Apa2 pun.. hari nie saya masak ikan keli.. masak lemak..

Jumpa lagi yer sahabat.. :)

Khamis, 9 Mac 2017

Ikan Bilis Berlada


Tajuknya macam sedap kan?.. Tapi memang sedap pun.  Ikan Bilis nie memang makanan ruji masa kat kampung dulu.  Masih murah .. tak sama harganya dengan sekarang nie.. Kalau lagi kecik lagi mahal harganya.  Saya pernah lihat macam mana nelayan menangkap ikan bilis nie.  Masa tu bawak pelajar berprogram di Pulau Pangkor.  Kami dapat peluang tengok nelayan menagkap ikan bilis.  Bukan senang tau.. sebab tu harganya mahal.. dan akhir-akhir nie ikan bilis dah berkurangan tak macam dulu.. katanya laa..  Apa hal lah pulak saya cerita pasal ikan bilis nie yer..

hehehe.. sajer jer.. kalau kat opis dulu.. dah boring dengan lauk beli.. jadi ikan bilis berlada adalah pilihan saya walaupun waktu berbuka puasa bulan Ramadhan.  Menyelerakan betul tak? Nak sediakan pun bukan senang.. kena goreng dulu ikan balis kasik garing.. angkat.. pastu kena goreng cili bagi garing.. salah percaturan minyak tak sedap laa goreng berlada tu.. kena tengok apinya .. tak boleh besar sangat.. tak boleh laa kecik sangat..  tapi bila dah berpengalaman baru semuanya menjadi... 

Emm .. itulah juga hidup nie kan.. kena lalui dulu.. kena terjah dulu.. kena cuba dulu.. baru kita tahu macamana nak bergerak.. supaya tak lambat dan tak juga terlajak.  Itu lah kalau tak tahu kena bertanya.. jangan sombong.. tanyalah dengan mereka2 yang berpengalaman.. supaya kita boleh belajar dengan perjalanan hidup mereka.. jadi panduan.. supaya tak silap memilih haluan..

Zaman sekarang nie.. ramai yang bodoh sombong.. kononnya mereka lebih tahu dan hebat dari orang lama.. kononnya orang lama dah tak relevan pengalamannya.. mereka lebih moden dan lebih baru.  Cara mereka lebih betul.. Sedangkan berjalan pun belum betul dirinya.. langkahnya.. sudah berani mendabik dada.  

Wahai adik2 sekalian.. pengalaman itu lebih berharga dari emas.. nak mendapatnya bukan mudah.. kadang2 bermodal keringat dan air mata.  Malah darah sekalipun.. Jadi belajarlah dari mereka.. mana tahu kalian akan jadi lagi hebat dari mereka.. In Sha Allah..

Sajer jer mak nak membebel hari nie kan.. Oklah selamat menjalankan hari hebat hari nie.. :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang