Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 27 April 2017

Surirumah vs Bisnes Online..

Jauh lagi Perjalanan.. Sampai atau tidak..kurang pasti


Assalamualaikum sahabat blogger sekalian.

Saya sekarang nie tengah berjinak2 dengan bisness online, tak kisah lah terlambat ker tidak.  Tahulah umur dah dekat separuh abad baru nak berjinak2 dgn bisnes online.  Saya dari dulu memang suka berniaga.  Tapi suka2 jer tak pernah serius pun.  Tapi akhir2 nie bila tengok best jer feedback yang saya terima.. Alhamdulillah.. walau tidak lah hebat mana tapi ada pulangan yang menyeronokkan bagi saya yang dah tidak bekerja ini.  Buat beli jajan..

Apa lagi bila dapat sokongan dari En. Somi.. lagi lah menjadi2 kan.  Seronok dapat berinteraksi dengan orang ni.  Pastu orang yang kita tak pernah kenal dan tahu.  Takder lah senyap sunyi jer kat umah tanpa aktiviti selain dari aktiviti rumahtangga.

Ada ker masa? Ada jer kalau pandai cari.. buat kerja secepat yang boleh.. awal2 pagi settle masak.. selesaikan apa2 yang patut.. pastu ngadap lah komputer.. sambil2 tu boleh jer kopek2 ikan bilis.. lipat2 baju.. gosok2 baju,, mana2 yang patutlah..

Serius ker nie nak wat bisness online ni?... Eh.. tak rugi pun mencuba kan.. mulakan kan jer perlahan2 ambil pengalaman orang lain.. atau kita sendiri rasa .. pastu boleh timbang2kan seronok ker tidak.. rugi ker tidak.. yang pasti dah memulakan langkah.. itu penting .. daripada angan2 tanpa tindakan.. Macam saya kata tadi.. buat tambah2 duit nanti bila nak bercuti kan.. tapi kalau lebih rezeki Allah bagi boleh lah settlekan hutang2 yang masih ada yang perlu di bayar cam.. kereta.. motor.. Semoga Allah bantu kita untuk memudahkan urusan.. itu yang selalu kita kena doa.

Jom surirumah.. kita mulakan langkah.. walaupun setapak.. ianya satu permulaan.  ☺☺☺

Isnin, 17 April 2017

Shhh...




Assalamualaikum semua...

Anak-anak semakin dewasa.. macamana bila anak dah mula soal kita dengan soalan 18sx.. Apa jawapan yang bakal kalian sediakan?.. Payahkan.. tapi itulah hakikatnya.

Saya ada 3 orang anak lelaki dan seorang perempuan.  Bukan mudah nak memikirkan dalam masa yang pantas bila di tanya.  Soalan pertama diajukan pada saya masa anak pertama umur 6 tahun masih di sekolah tadika lagi.  Mereka ada mata.. ada rasa dan mereka normal.  Malah dalam al Quran sendiri ada membicarakan soal seks ni dengan ayat yang sangat terbuka.. tanpa selindung, supaya yang membaca akan faham dan bila faham mereka akan belajar berfikir.

Saya mula bercerita pada anak bila anak dah mula ada rasa malu .. dah mula rasa suka dengan kaum berlawanan dengan mereka,  Kena bercerita mana2 yang perlu.. contohnya kawasan2 larangan ditubuh badan mereka.  Memang kena .. malah wajib.. sebab sekarang nie,, ramai jer manusia yang bertopeng baik.. tetapi sebenarnya seorang yang berhati jahat.. walaupun pada kanak2.  Perkara nie sangat serius.  Kalau anak lelaki, saya akan ceritakan apa yang berlaku jika mereka disentuh ditempat2 yang tak sepatutnya disentuh apatah lagi anak perempuan.  Malah untuk anak lelaki saya akan terangkan apa yang berlaku jika mereka yang menyentuh   Terangkanlah dengan ayat2 yang mereka mudah faham.  Ayat anak2 mudah mengerti.  Dan percayalah mereka akan faham dengan cepat sebab mereka anak2 zaman yang terdedah dengan perkara2 seperti ini.  Bukan naif seperti kita dulu.  Malah saya sendiri memahami perkara2 seperti ini rasanya masa umur saya 12 tahun rasanya..sangat lambat.

Dan bila mereka menginjak remaja pula saya sudah mula bercerita kepada mereka bagaimana seriusnya perhubungan antara lelaki dan perempuan.  Apa yang boleh dan tidak boleh.  Kali ini dengan lebih terbuka sebab saya tak mahu anak2 mendapat maklumat yang salah dari punca yang salah dan boleh menjerumuskan mereka ke jalan yang tidak sepatutnya.  Beritahu pada mereka agama ini adalah penyelamat mereka daripada perkara2 yang tidak baik.

Fuhh.. sungguhpun begitu,  Doa yang banyak kepada Maha Pelindung adalah sewajarnya.  Mohon mereka sentiasa dilindungi.. Mohon agar mereka sentiasa sedar dengan perbuatan mereka.  Semoga Allah bantu kita semua. Ameen.


Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...