Jom Follow sayer.....:)

Khamis, 9 Mac 2017

Ikan Bilis Berlada


Tajuknya macam sedap kan?.. Tapi memang sedap pun.  Ikan Bilis nie memang makanan ruji masa kat kampung dulu.  Masih murah .. tak sama harganya dengan sekarang nie.. Kalau lagi kecik lagi mahal harganya.  Saya pernah lihat macam mana nelayan menangkap ikan bilis nie.  Masa tu bawak pelajar berprogram di Pulau Pangkor.  Kami dapat peluang tengok nelayan menagkap ikan bilis.  Bukan senang tau.. sebab tu harganya mahal.. dan akhir-akhir nie ikan bilis dah berkurangan tak macam dulu.. katanya laa..  Apa hal lah pulak saya cerita pasal ikan bilis nie yer..

hehehe.. sajer jer.. kalau kat opis dulu.. dah boring dengan lauk beli.. jadi ikan bilis berlada adalah pilihan saya walaupun waktu berbuka puasa bulan Ramadhan.  Menyelerakan betul tak? Nak sediakan pun bukan senang.. kena goreng dulu ikan balis kasik garing.. angkat.. pastu kena goreng cili bagi garing.. salah percaturan minyak tak sedap laa goreng berlada tu.. kena tengok apinya .. tak boleh besar sangat.. tak boleh laa kecik sangat..  tapi bila dah berpengalaman baru semuanya menjadi... 

Emm .. itulah juga hidup nie kan.. kena lalui dulu.. kena terjah dulu.. kena cuba dulu.. baru kita tahu macamana nak bergerak.. supaya tak lambat dan tak juga terlajak.  Itu lah kalau tak tahu kena bertanya.. jangan sombong.. tanyalah dengan mereka2 yang berpengalaman.. supaya kita boleh belajar dengan perjalanan hidup mereka.. jadi panduan.. supaya tak silap memilih haluan..

Zaman sekarang nie.. ramai yang bodoh sombong.. kononnya mereka lebih tahu dan hebat dari orang lama.. kononnya orang lama dah tak relevan pengalamannya.. mereka lebih moden dan lebih baru.  Cara mereka lebih betul.. Sedangkan berjalan pun belum betul dirinya.. langkahnya.. sudah berani mendabik dada.  

Wahai adik2 sekalian.. pengalaman itu lebih berharga dari emas.. nak mendapatnya bukan mudah.. kadang2 bermodal keringat dan air mata.  Malah darah sekalipun.. Jadi belajarlah dari mereka.. mana tahu kalian akan jadi lagi hebat dari mereka.. In Sha Allah..

Sajer jer mak nak membebel hari nie kan.. Oklah selamat menjalankan hari hebat hari nie.. :)

1 ulasan:

  1. Salam Izan, apa khabar? lama tak ke sini....
    Huih.... ni pun faveret saya juga ni. Tak payah dah lauk lain. Cukuplah lauk ni dengan kicap. Makan bertambah tambah...

    Tapi tulah..... ikan bilis mahallah sekarang Izan...seram!

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang