Jom Follow sayer.....:)

Rabu, 21 Januari 2015

Cerita sebatang pokok

Assalamualaikum  wahai sahabat sekalian . ...

Akak teringat suatu ketika dulu.  Waktu akak menghadiri kursus suaikenal di satu organisasi dahulu.  Bila penceramah suruh lukiskan pada kertas lukisan "apa dia yang boleh kita jadikan simbol untuk meceritakan siapa kita".  Rasa sangat susah.. sebab satu tak tahu melukis.. pastu nak pilih apa .. kereta.. basikal  .. tv?  Huhuhu.. jenuh bersilat.. tapi akhirnya apa yang akak bayangkan ialah sebuah pokok yang sangat rimbun dan rendang.. dan buahnya pula terdiri dengan  pelbagai jenis.. nak apa?.. sebut jer.. maka keluarlah buah itu..
Bila sipenceramah suruh ceritakan sedikit.. kenapa akak memilih pokok .. maka cerita akak ialah kononnya .. akak nak beri kesenangan kepada mereka2 yang nak berlindung... dan pada sesiapa  yg lapar.. boleh petik sahaja buah untuk mengisi  perut..

Dan anologi itu melekat di hati.. impian itu menjadi sesuatu yang sangat kuat  dekatnya dihati.. walaupun ada masanya tidak dapat menghulurkan  bantuan... namun perasaan ingin membantu tak pernah padam..
Tapi seperti pokok juga.. sampai satu ketika.. ia sudah tidak relevan lagi.. tak perlu ada hidup di satu tempat.. penuh anai2 mungkin... atau dahannya sudah mulai reput.. tak sesuai untuk melindungi.. sudah pasti akhirnya ditebang dan dibuang.. itulah hakikat hidup.. sampai satu ketika .. janji itu pasti tiba..

#Sedang cuba muhasabah diri.. betapa perlunya kita sedar dan tak terus  terbang tanpa sayap...

Khamis, 8 Januari 2015

Amin.. 2015

Entri pertama  2015, cerita pasal Amin, anak ke dua yang mempunyai keistimewaannya tersendiri.  Permintaan darinya sendiri nak masuk sekolah Tahfiz.. puas ibu ayah cari  sekitar selangor agar tak susah untuk menjengah dia.  Akhirnya kami berani melepaskannya walau hati rasa sangat risau .. almaklumlah tak pernah berpisah lama dengan anak2..

Hari ini hari ke 4 Amin tidak bersama kami.. dia sudah mulakan persekolahan  nya di sekolah tahfiz yang dipilih sendiri.. ibu ayah redha  dengan pilihannya.. semoga Allah permudahkan urusan anak2 kami... hati ... aduhai sudah mulai rindu padanya.. ayah masih steady . . Tapi hati saper yang tahu..
Sudah pasti ada hikmah segala yang tertulis dan tersurat. 

"Ya Allah.. kuatkan hati kami dalam menghadapi rindu ini.. tabahkan hati kami demi seorang anak yang ingin mendekati ilmu.. ameennn kami redha ya Allah"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Nuffnang