Catatan

Tunjukkan catatan dari Julai, 2013

Ramadhan21...Ujian

Imej
Mari kita kuatkan semangat untuk menghadapi segala dugaan.  Sesungguhnya kita hanya hamba.. yang wajib redha dengan ketentuanNya.. kerana Dialah yang lebih mengetahui segala sesuatu.. yang terbaik untuk kita..

Ramadhan21... Game..

Imej

Ramadhan19...Bermula lah Detik

Imej
Yang di nanti2kan...

Ramadhan16... Ramadhan Usah Pergi

Imej
Ku menantimu Saban waktu Bangkit jiwaku
Kau suluh hatiku Dengan sinar Kudus kasihmu
Ku harap kan terus Bersamamu selamanya
Ramadan, Ramadan Ramadan di hati Ramadan, Ramadan Ku mohon usah pergi
Rahmat melimpah Damainya ku rasakan
Ramadan bulan al-Quran Mendidik jiwaku Menyuburkan iman
Ku harap kan terus Bersamamu selamanya
Ramadan, Ramadan Ramadan di hati Ramadan, Ramadan Ku mohon usah pergi
Sememangnya kau ku nantikan Hadirmu hidupkan suram di jiwaku Dan ku berjanji Akan ku teruskan Semangatmu itu Sepanjang hidupku Oh Ramadan
Ramadan, Ramadan Ramadan di hati Ramadan, Ramadan Ku mohon usah pergi

Ramadhan15... Redha Allah SWT

Imej
Semoga setelah 15 hari melalui Ramadhan... kita mendapat keredhaan Allah SWT dengan mengampunkan segala2 dosa2 kita yang kita lakukan samada sedar ataupun tidak.  Semoga kita semua di tempatkan di SyurgaNya.. In Sha Allah..
Syukurku pada Mu Ya Allah Atas segala kemudahan dan nikmat yang telah Kau kurniakan.. Buat hambaMu yang lemah dan selalu lalai ini.. Ku Mohon Keampunan dariMu Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang... Amiiinnnn

Ramadhan14... Travelog Cinta Abadi

Imej
Jarang rasanya kita dapat baca travelog yang membuatkan kita rasa seolah2 kita yang melakonkan watak tersebut...
Setelah selesai membaca buku nukilan suaminya... sekarang sedang memulakan misi membaca nukilan si isteri.. puan Roza...
Semoga memberi inspirasi dalam melayari hidup... amiiinnn

Selesai sudah...

Imej
Selesai sudah menamatkan buku AnekdotMadinah... seronok membaca buku nie seolah-olah kita yang berada di sana... terima kasih Prog. Kamil kerana memberi kami semangat untuk merubah sempadan iman.. kerana kita masih memerlukan teguran dan nasihat.. semoga kita boleh berubah hendakNya.  Berubah kepada yang lebih baik..

Ramadhan13... Permudahkanlah Urusan Kami..

Imej
Semoga segalanya berjalan lancar hari nie.. Amiiinnn

Ramadhan12...Setia

Imej

Ramadhan11...Dugaannn

Imej
Tengok jer tau... hehehehe.. jangan mareeee... ;D

Ramadhan10... Mohon Maaf

Imej
Mohon Maaf semua.. :D

Ramadhan9... Tadabbur al Quran...

Imej
Andainya kita memahami isi al Quran.. Alangkah indahnya... kita akan berhati2 dengan apa2 sahaja yang kita lakukan.. dan sudah pasti TAKUT padaNya yang Maha Berkuasa.. dan yang sesungguhnya kita akan sentiasa ingat padaNya... marilah kita sama2 berTadabbur Al Quran...

8Ramadhan.... Ingatan Yang Tulus

Imej
Terima kasih... buat khalida... atas ingatan ini... akan cuba memperbaiki diri yang lemah lagi berdosa ini....

Mencintai Dia..

Imej

Ramadhan6... Bertadarus..

Imej
Membaca al-Quran berkumpulan secara tadarus (yakni saling membaca dan menyemak bacaan al-Quran) adalah sabit dari Nabi s.a.w. dalam hadisnya (bermaksud); “Apabila berhimpun sekumpulan manusia di suatu rumah Allah (masjid) kerana membaca kitab Allah (al-Quran) dan saling mempelarinya antara sesama mereka, maka turunlah ke atas mereka ketenteraman, mereka dilimpahi oleh rahmat, dikelilingi oleh para malaikat dan Allah menyebut nama mereka di hadapan malaikat-malaikat yang berada di sisiNya”. (Riwayat Abu Daud)

Jom Jom Jom ... tak lambat lagi nie.. :D

3Ramadhan...Tingkatan Puasa

Imej
Kita semua tahukan yang Bulan Ramdhan adalah bulan yang diperintahkan kepada umat Islam agar berpuasa.  Namun begitu kita juga di galakkan untuk berpuasa sunat... Ilmu baru untuk akak dan semua yang berminat hari ini ialah.. tingkatan atau level2 puasa sunat ada tiga...


Rendah - Puasa sunat dilakukan pada 13, 14, dan 15 bulan hijriah - nilainya sama dengan 30 hari berpuasa.. namun pada bulan zulhijjah.. 13 tu hari tashriq.. jadi tak bolehlah berpuasa..Sederhana - Puasa pada setiap hari Isnin dan KhamisTinggi - Puasa yang dilakukan oleh Nabi Daud A.S. iaitu selang sehari... hari ini puasa esok tidak dan diikuti dengan puasa semula... hebatkan... Allah hu Akbar.. Apa2 pun jika kengkawan nak keterangan lanjut bolehlah rujuk pada yang pakar.. ustaz/uztazah ditempat kengkawan yer... Itulah sedikit ilmu untuk hari ini...:D.. Selamat Menjalani Ibadah Puasa...

2Ramadhan .. Nafsu

Imej
Kita tahukan... yang nafsu adalah salah satu sifat manusia... Yang akak dapat hari ini... Nafsu Manusia ada 3 jenis..


Nafsu Asas - Nafsu yang mengajak manusia ke jalan kejahatan.Nafsu boleh menjadikan manusia sesat - ia boleh menjadi lebih teruk dari binatang.Nafsu yang menjadikan manusia syirik - apabila manusia menjadikan hawa nafsu sebagai tuhan.  Lebih mematuhi perintah nafsu dari Allah SWT.. na'uzubillah...

Salam Ramadhan...

Imej
Salam Ramadhan kawan2.. dah lama tak hupdate blog.. kesihatan dan keadaan tak mengizinkan... akhir2 nie rajin sangat demam... keluarga plak ada yang sakit... jadi hidup terkocoh2 sedikit akhir2 nie.. apa2 pun tak terlewat kan nak ucap Selamat Menyambut Ramadhan.. di hari pertama kita berpuasa..
Semoga semua amalan kita diterimaNya hendaknya... :D... amiinnn

Mampukah Memaafkan...?

Imej

Penat...

Imej
Dah penat laa... serius dah penat.. cukuplah rasanya kan...  tak mampu nak teruskan lagi... pilihan yang nak di buat pun bukan yang mudah... pilihan A pun ada risiko.. pilihan B pun ada risiko.. nak fikir pun dah penat... Akhirnya.. biarlah Allah yang bantu untukku buat keputusan... :D
(dah penat kerja hampir 23 tahun... dah letih drive hampir 20 tahun... huhuhuhu)

Anekdot Madinah... untuk diri sendiri...

Imej
Hadiah untuk diri sendiri... Benar DIA Maha Mendengar...