Catatan

Tunjukkan catatan dari 2013

Selamat Tahun 2014...

Imej
Salam 2014.... esok kita akan berpindah ke tahun yang baru.. 2014.. esok hari pertama dalam meneruskan kehidupan.. Alhamdulillah.. 2013 dilalui dengan penuh suka dan duka.. seronok dan sedih.. tapi semua penuh dengan hikmah.. tanpa sedar atau tidak... sangat bersyukur dengan kurniaan Allah... semoga ia berterusan.. Rahmat dan Kurnia Allah sentiasa di doakan... ameennn.. terima kasih kepada semua... yang menjadi pembaca .. pengomen... dan pemerhati... kalian sangat bermakna... Semoga 2014 membuka ruang... peluang... kesah... yang lebih indah .. yang membahagiakan.. yang memberangsangkan.... Semoga 2014 lebih memberi idea untuk dikongsikan di blog tercinta ini...  dan semoga perasaan bosan tidak terlekat di kotak fikiran... ameeenn.. Selamat Tahun Baru buat semua... sahabat.. dan kawan... lama dan baru... in Shaa Allah... kita akan berjumpa lagi.. tahun hadapan... hihihi esoklah tu..

Selamat Hari Lahir..Amir..

Imej
Hari nie .. Amir.. dah pun masuk 4 tahun.. tapi cecah jer 2014 dia kena masuk tadika sebab kalau nak ikut .. tahun 2014 dia dah melangkau 5 tahun.. dia akan jadi yang paling muda dalam klas.. bila kami kata amir tadika tahun depan (esok).. sumer macam tak percaya.. hehehehe...Selamat Hari Lahir Sayang... Cepat jer masa berlalu.. anak2 yang dulu sentiasa di riba dan di tatang semakin membesar.. mereka semakin berdikari.. banyak yang mereka boleh lakukan sendiri.. pasti kita merindui saat2 mereka masih lagi dipelukkan kita kan?.. Ibu dan Ayah mendoakan kesejahteraan semua anak2 di dunia dan akhirat... tiada apa yang nak di minta cuma agar kamu sekalian tidak lupa mendoakan kami nanti.. Ameen.. Luv till Jannah.. In Shaa Allah...

Jom Kutip Cendawan...

Imej
Pada mulanya.. En. Bos dan anak bujangnya nak gi memancing... tapi memang rezeki kan.. yang lain pulak timbul.. cendawan busut tu.. banyak betul.. oleh kerana kawasan tu ada jirann yang menjaganya.. kami pun beritahu.. dan rupanya dia pun x tahu... jadi upacara mengutip cendawan pun dijalankan.. emm... dapat juga di kongsikan kat jiran2.. dapat juga bagi dalam 6 hingga 7 pintu.. esok ..lauk cendawan busut...

Ganjaran Hadir Awal Solat Jumaat..

Imej
Nak unta gemuk atau sebiji telur.. Hidup ini pilihan kan!!!... jadi di tangan kitalah yang mana satu kita nak gapai.. :D.. Selamat Solat Jumaat...

Kita Juga Anak..

Imej

Ikut Suka Hati Aku....

Imej
Nampak tak unser yang akak bulatkan tu... Boleh tak kalau akak kata Dalam hati dia mesti kata camnie kan
"IKUT SUKA HATI AKU LAAA... "
Kerana tindakan dia semalam.. nyaris menyebabkan pemandu motor yang sebelah tu terbabas.. Emm... fikir2kan laaa...

Macam Puting Beliung Jer?

Imej
Inilah gambar yang akak dapat dalam FB... rasanya ramai yang dah dapat image nie.. memang menakutkan.. Tapi pagi nie dapat berita terbaru mengatakan fenomena nie bukan puting beliung tapi belalai air... fenomena nie selalu berlaku di kawasan perairan...  Tapi still bahaya pada nelayan untuk mendekatinya.. 
Allah hu Akbar.. mungkin peringatan juga untuk kita semua..

Wordless.. Rawang Baru

Imej

14 Hari Lagi...

Imej
14 hari lagi kita akan melangkah ke tahun 2014.. dan 15 hari lagi anak2 akan start sekolah .. dan 15 hari lagi juga kita akan havoc semula seperti hari2 biasa...
Amacam kawan2 .. dah termakbul dah azam 2013?.. atau masih lagi tertangguh.. atau carry forward ke 2014.. :D..
Akak?... Alhamdulillah... 70% dah termakbul dah.. lagi 30% tu macam kena carry forward jer.. 
akhir2 ni.. tak sempat lah nak update blog.. nak kata sebuk.. tak lah sangat.. tapi banyak menda yang kecil2 yang terpaksa di settlekan..  
Oklah .. jumpa lagi next n3.. salah satu target akak tahun lepas ialah .. Mengupdate N3 at least 15Ntri per month.. Harap2 tercapai.. :D

Masihkah ada Peluang?

Imej
Takutnya kita lupa.. Untuk memohon keampunan atas kesilapan kita... Untuk menebus kesilapan yang telah dilakukan...
Atau yang paling takut adalah.. Untuk menyedari yang kita membuat kesilapan... untuk bertaubat atas segala kesalahan..
Kata Imam Ghazali.. Selagi kita Hidup dan Bernafas.. Selagi itu kita masih berpeluang untuk bertaubat.. Namun persoalannya... Masih hidupkah lagi kita Sebentar lagi? Dan Masihkah kita tidak sedar tentang peluang yang kita tidak pernah tahu... Ampunkanlah kami Ya Allah Ampunkan kami Ya Allah Ampunkan Ya Allah
Kami hamba yang sangat lemah.. Kau sedarkan kami.. tapi akhirnya kami terlalai jua.. Kau ingatkan kami.. tapi kami terlupa jua.. Kau beri kami peluang... tapi kami ambil kesempatan atas peluang itu.. Ampunkanlah kami Ya Allah Ampunkan kami Ya Allah Ampunkan Ya Allah

Bila Masa Rasa Pendek...

Imej
Memang betulkan... masa itu emas... Akhir2 ini sangat terasa masa itu sangat pendek... 24 jam yang diberi rasa macam sekejap jer.. pejam celik.. cuti sekolah tinggal lagi lebih kurang 3 minggu jer.. bawak anak2 bercuti pun rasa cam sekejap jer dapat meluangkan masa ngn mereka.. itulah masa kan..


Hampir seminggu akak tak update N3.. sebab masa tak mengizinkan.. tak tahu nak selit kat mana.. anak2 ada kat rumah takkan nak ngadap laptop plak kan.. dah malam2 dah tentu letih .. akhirnya .. kroh kroh laa jawapnya.. Hari ni dapat sedikit kelapangan .. Alhamdulillah
Allah kata.. Seseungguhnya manusia itu dalam kerugian.. semoga kita tidak tergolong dalam golongan tersebut.. marilah kita sama2 menghargai masa yang sedikit itu agar tidak sia2/... Ameenn

Selamat Hari Lahir Sayang...

Imej
Hari ini hari jadi anak ku yang ke 3.. Aini... genap 7 tahun.. tapi tahun depan dah naik darjah 2.. semakin hari semakin rindu dengan keletah waktu kecilnya.. sudah semakin hilang.. sudah semakin tegas.. almaklumlah dikelilingi oleh abang2 dan adik lelaki.. jadi dia kena jadi berani, tegas dan kuat...
Semoga menjadi anak yang Solehah sayang... Sayang Aini...

Yang Sakit...

Yang sakit itu pasti perit...
Yang perit itu pasti nyeri...
Yang nyeri itu pasti memeras jantung...
Sakit... perit... nyeri... bukan satu yang nyaman
Bungkas bangun tujuan membantah..
Rasa sakit... perit... nyeri
Tak mahu ia menyinggah lagi...
Namun ia bukan boleh dilarangi...
Tetap datang bila di perintah.. Kun Fa Ya Kun...
Sakit... perit... nyeri... sesuatu yang pasti...

Bila Boleh Berehat?

Imej
Letih...penat...bila boleh rehat ni..???? Ini lah jawapannya...

Hari Gaji 2014

Imej
Selalunya bila dah sampai akhir bulan... akan ada orang yang bertanya "hari ni berapa hari bulan yer".    Akak adalah salah seorang darinya.. hihihi Sangat tak sabor nak tunggu tarikh 25hb... itulah rata2 tarikh gaji untuk kakitangan kerajaan. .dan dengan yang sama waktu dengan nya.. Yang ni akak dapat dari FB... ada hamba Allah yg share.. sharing is caring. . :)

APA KATA RASULULLAH TENTANG WANITA DAN ISTERI...

Imej
1. Dunia ini ialah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan iaitu wanita (isteri) yang solehah.
(Riwayat Muslim)

2. Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan kemudian ia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi, agar mereka mencium bau harumnya,maka iaa dalah perempuan zina, dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina. (Riwayat Ahmad,Thabrani dan Hakim)

3.  Dikahwini wanita itu kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana  kecantikannya dan kerana agamanya. Maka carilah yang kuat beragama, nescaya kamu beruntung.

4.  Wanita apabila ia sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadhan, memelihara kehormatan serta taat pada suami, maka masuklah mana-mana pintu syurga yang ia kehendaki. (RiwayatAhmad Ibnu Hibban, Thabrani, Anas bin Malik)

5.  Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias bukan untuk suaminya dan muhrimnya adalah seumpama gelap gelita di hari khiamat, tiada nur baginya.(Riwayat Termizi)

6.  Apabila lari seorang wanita dari rumah suaminya, tidak diterima…

Berdebar2 Hati Ini...

Imej
Berdebar2 hati ini.. bila mengenangkan esok ada program besar yang centre kami organize.  Peserta yang mendaftar sangat memberansangkan.. tapi takut esok yang muncul .. tak ramai.. 


Perkara begini memang selalu dan kerap berlaku.. setiap kali buat program besar.. perasaan berdebar2 tu pun muncul.. Semoga Allah permudahkan urusan kami semua dalam melancarkan perjalanan program.  Kami dah buat persiapan sebaik mungkin dan harap ia berjalan seperti yang dirancangkan.... Ameenn
Program Ilmu nie.. macamana nak tahu tanda2 seseorang itu ada alami Schizoprenia.

Nak ikut Saper Kata?

Imej

Cuti Sekolah Akhir Tahun..

Imej
Cuti sekolah lagi... dah 4 hari akak tak update blog.. anak yang perempuan satu2nya tu tengah demam.. sambut cuti sekolah dengan demam.. ubat dah tinggal sikit tapi demam tak kebah2 lagi.. hari nie akak start kerje jugak.. terpaksalah tinggalkan anak dekat mak ciknya (sib baik dekat skit ngn umah)... walaupun hati rasa tak seronok.. kalaulah ada cuti banyak memang akak akan amik cuti jaga dia.. tapi apakan daya kan...

Apa ekk rancangan kali nie?.. masih ada dalam pemmikiran.. nak laksanakan... masih menunggu waktu2 yang sesuai... :D..

Doakan anak akan cepat sembuh yer.. dan Selamat Bercuti ekk sumer... :D

Kelambu... Ada Tak?

Imej
Dulu2 masa kat kampung... kami selalu tidur guna kelambu.. wajib tuu... kalu dak esok bangun pepagi.. penuhlah bintat2 satu badan kena gigit ngn nyamuk.. Lepas aruah atuk meninggal,.. kelambu2 yang ada (dalam 4 helai) tak tahu saper yang dah ambik.. adalah tu.. tapi susah nak cari dah kelambu2 maca gambar di atas nie.. best tidur dalam kelambu nie.. rasa selamat jer.. tak panas tau..



Baru2 nie.. masa balik kampung .. ada juga kelambu fesyen terbaru (pada akak laa)...  tapi tak bestlaa tak macam kelambu dlu2.. hehehe..korang pernah tak tidur dalam kelambu.. biasanya kat kampung laa.. ada tak?




Antara Hitam dan Putih..

Imej
Hidup di dunia nie.. selalunya kita kena memilih antara yang baik atau buruk.. yang cantik atau hodoh.. yang hitam atau putih.. ada masanya kita sendiri tak tahu yang mana satu sebenarnya terbaik untuk kita.. tak semestinya yang buruk itu kesudahannya buruk juga... adakalanya.. permulaan yang buruk itulah yang membawa kita ke arah yang lebih baik dan cantik.. kita sebenarnya tidak tahu apa2pun selain dari berserah segala pada Allah SWT.



Menyesal???... sebenarnya tiada apa yang perlu untuk kita sesalkan... segala sesuatu yang terjadi sama ada dengan niat kita atau tidak adalah perjalanan yang Allah SWT telah tentukan untuk kita.  Sebagai manusia yang bergantung sepenuhnya pada Allah SWT tiada sesalan sepatutnya wujud dalam kamus hidup kita.  Mari kita perbaiki iman kita dengan memahami sepenuhnya rukun Iman yang wajib kita percaya.. In Shaa Allah dengan kekuatan yang ada itu kita akan benar2 memahami.. tiada sesuatu pun yang pernah terjadi di muka bumi Allah ini tanpa keizinanNya.. cu…

6 Dosa yang tidak diampun Allah SWT walaupun dengan Taubat

1- Makan harta anak yatim secara haram. (untuk menghapuskan dosa tersebut pemakan harta anak yatim mesti membayar kembali harta yang telah digunakan serta memohon maaf kepada anak yatim tersebut . Jika anat yatim tersebut memaafkan perbuatannya, barulah boleh bertaubat kepada Allah SWT. Seandainya anak yatim tersebut tidak memaafkan perbuatannya maka  dosanya tidak terhapus). 2- Menuduh wanita solehah berzina. (Orang yang menuduh wanita solehah hendaklah memohon maaf kepada wanita tersebut, jika wanita solehah tersebut memaafkan, maka terhapuslah dosa tersebut dan bolehlah penuduh bertaubat kepada Allah SWT. sekiranya wanita solehah tidak memaafkannya maka dosa tidak terhapus dan tidak boleh bertaubat kepada Allah SWT). 3- Lari dari medan Jihad yang memperjuangkan kalimah Allah SWT. ( Mereka yang lari dari medan jihad adalah mereka yang dayus dan tidak layak memasuki Syurga, cuba kaji dalam sejarah Islam hukuman mereka yang lari dari medan Jihad sehingga Rasulullah SAW terpaksa menunggu Ar…

Jenaka atau Mengena?

Imej
Pada zaman Nabi s.a.w ada seorang lelaki yang dikenali di kalangan para sahabat sebagai seorang yang suka bergurau dan membuat mereka ketawa. Adakalanya gurauan lelaki itu dianggap keterlaluan,tetapi dia tetap diterima baik oleh Rasulullah s.a.w serta para sahabat.

Nama lelaki itu adalah Nu'ayman Ibnu 'Amr dari Bani Najar di Madinah.. Nu'ayman mempunyai keperibadian yang sangat menarik.Beliau bukan sebarang sahabat,tetapi seorang yang sama turut berjuang menegakkan Islam dalam peperangan-peperangan besar bersama Nabi s.a.w seperti Perang Badar,Uhud,Khandak dan lain-lain.Beliau juga adalah seorang sahabat Nabi s.a.w , berkahwin dengan saudara perempuan Abdul Rahman bin Auf r.a.



Sungguhpun begitu personaliti Nu'ayman sedikit berbeza,beliau amat gemar berjenaka dan mengusik para sahabat lain. Malah Rasulullah S.A.W sendiri 'dikenakannya',tetapi mengenali keperibadian Nu'ayman, Baginda s.a.w tidak sedikitpun memarahinya,malah turut ketawa dengan usikan lelaki itu…

Sunnah Hari Jumaat...

Imej
Semua di atas nie kita boleh buatkan.. terutama pada kaum lelaki.. mereka diberikan keistimewaan setiap hari jumaat.  Tapi tak salah pun kalau kita muslimat nak join sekali.. jom kita solat jumaat.. :D

Fadhilat Surah Yasin

Imej
Banyak kelebihan-kelebihan daripada surah Yassin yang disebutkan di dalam banyak hadis. Antaranya: Rasulullah SAW bersabda; 1.  “Sesiapa yang membaca Surah Yassindipermulaan hari, segala hajatnya bagi hari itu akan dipenuhi“. 2.  “Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati Al-Quran itu ialah Surah Yassin.” 3.  “ Sesiapa membaca Surah Yassin, nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca Al-Quran sebanyak 10 kali.” 4.  “Sesiapa yang membaca Surah Yassin semata mata kerana Allah, segala dosa-dosanya yang dahulu akan diampunkan. Oleh itu jadikanlah sebagai amalan untuk dibaca ke atas orang yang mati.” 5.  “Jika seseorang itu membaca Surah Yassin pada setiap malam dan kemudiannya meninggal dunia, ia akan mati sebagai mati syahid.” 6.  “Sesiapa membaca Surah Yassin, ia akan diampunkan, siapa sahaja yang membaca semasa kelaparan, akan dihilangkan kelaparannya itu, siapa membacanya dikala sesat jalan, akan

*_*

Imej
masa berlalu begitu pantas.. pejam celik sudah 7 hari kami kehilangannya.. dan ia masih terasa...
"Hanya pada Mu Ya Allah ku mohon ketenangan hati ini..."

Salam Maal Hijrah...

Imej
Maaf Zahir dan Batin... semoga kita mendapat peluang untuk menjadi bertambah baik... amiinnn

Sudah sampai waktunya...

Mak mertua akak adalah yng terbaik buat akak.. dia tidak pernah mencampuri urusan anak2 dalam mentadbir rumahtangga sendiri.. sebagai manusia sudah tentu pelbagai perasaan timbul bila berhadapan dengan karenah anak menantu.. tetapi dia terus bersabar.. Cuma apabila kesihatannya tidak berapa stabil kebelakangan ini... perasaannya sering terganggu... sangat memerlukan kehadiran anak2nya selalu... sebagai menantu adakala kita rasa sedikit terusik namun kerana tanggungjawab dan juga amanah.. kita redha dan menerima segala ketentuan Allah SWT.. mak (panggilan untuknya) sangat beruntung kerana mempunyai anak2 yang sanggup melakukan apa sahaja untuk dia.. Dan akak juga sangat beruntung kerana mempunyai suami yang sangat bertanggung jawab ada ibunya .. dan akak sangat berharap agar anak2 akak juga mengikuti contoh baik yang ditunjukkan.  Mak juga beruntung kerana anak perempuannya yang seorang ini (Ina) telah berhempas pulas menjaga dan memberi sepenuh kasih sayang pada ibunya yang satu satun…

Hidup Mesti diTeruskan...

Imej
Suka atau tidak... seronok atau tidak... hidup mesti di teruskan.. bila mata mampu dicelikkan setiap pagi.. bermakna Allah memberi kita peluang untuk meneruskan kehidupan... samada kita terus melakukan apa yang biasa .. atau kita cuba untuk membetulkan apa yang silap.. Dan kita juga perlu memberi sedikit penghargaan kepada diri kita sendiri atas apa sahaja yang kita lakukan.. dengan itu sudah pasti kita menghargai KeHIDUPan yang ALLAH SWT kurniakan kepada kita.. :D.. mari kita positifkan diri...

Kehilangan...

Imej
Bukan mudah nak menghadapi kehilangan.. apatah lagi jika yang hilang itu adalah barang yang kita sayang..  itu baru barang.. bagaimana pula jika kita kehilangan orang2 yang hampir dan kita sayangi.. mesti nak menyembuhkan luka dan sedih itu memakan masa yang lama..

Hari ahad yang lepas baru nie.. akak menerima 2 berita kehilangan.. tapi bukanlah akak sendiri kehilangan.. cuma mereka yang hampir dengan akak mengalaminya.. 
Seorang sahabat yang sudah hampir 3 tahun berkahwin.. diberi berita gembira.. dia disahkan mengandung.. dan itulah berita yang dinanti selama ini....tetapi ujian untuknya.. dia terpaksa menerima kehilangan anaknya apabila dia disahkan mengandung luar rahim..  dia kehilangan.. dan terpaksa menerima kehilangan tersebut. Redha.. mungkin ada keindahan di sebalik kesedihan tersebut..
Dan kita selalu terfikir.. kita lah yang paling sedih .. rupa2nya.. Allah SWT tidak mahu kita fikir begitu... ada lagi ujian untuk orang lain yang lebih berat dari apa yang kita hadapi.  Dal…

On Meeting...

Imej
Today.. on meeting.. continued after lunch... aduhai setelah sekian lama bercuti untuk meeting.. hari nie.. punyalah panjang .. banyak perkara berbangkit.. nie rehat sekejap.. :D.. Jom Meeting

Amir dan Menan...

Imej
Amir : ibu tengok nie...
Ibu   : wahhhh.... nak ke mana menan2 amir nie?..
Amir : dia beratur nak pegi cuti...
Ibu   : pergi cuti?.. cuti apa pulak..
Amir : cutilaaa.. x pegi umah cik lela (taska)..
Ibu  : Ooooo...Seronok melayan budak kecik nie borak. . Kadang2 tak larat nak menjawab soklan yang dia tanya.. ada yang tak reti nak jawab... imaginasi tinggi tu...Meh layan gambar dia ngn menan dia..

Die....t...

Imej
Kata orang putih... diet is die without t... hihihi....Tu la kan.. sekarang orang2 sekitar akak tengah aktif berdiet... jaga pemakanan... banyak minum air.. tak guna sebarang produk... ada yang turun berat badan hampir 10 kilo dlm masa 2 minggu.. hebatkan... tapi NO NASI TAKEN... memang hebat diorang melatih tekak untuk melarang nasi masuk ke  mulut.. dab itulah kelemahan akak sebenarnya..Tapi sebenarnya yang paling penting adalah kesihatan diri.. menjaga pemakanan untuk kesihatan diri.. sekarang macam2 penyakit timbul.. dan kadang2 kita sangka kita sangat sihat tapi sebaliknya pulak berlaku. ..Menjaga pemakanan adalah satu perkara yang sangat sukar bagi akak kerana akak sangat suka makan.. :) semoga akak berjaya mengawalnya agar tidak berlebihan... tapi bukan DIET tau..