Catatan

Tunjukkan catatan dari Mei, 2012

Cuti?.. seronok tapi...

Imej
Seronok anak2 sebab dah cuti sekolah.. w/pun tak plan nak pegi mana2..namun diorang tetap seronok.. Aini asyik tanya ibu.. berapa hari kakak cuti... emm jenuh ibu jawab.. 16 hari Nak..
Tu laa... sekarang macam2 cara nak merajuk .. sampai ada yang bunuh diri sebab tak dapat balik kampung ..BERITA DISINI... 
Anak2 dulu dan sekarang sangat banyak perbezaannya.. kalau dulu.. bila di tegur.. dia kaku dan diam.. akhirnya berubah... terima dan menerima...
tapi sekarang.. bila di tegur.. ada sahaja jawapannya.. kalau di marah... ada alasannya .. mungkin sesuai dengan zaman kelahiran mereka.. sebab sekrang .. ibu2 dan ayah2 .. berpelajaran.. paling minimum pun bersekolah.. tak macam dulu... ada ibu ayah yang tak bersekolah.. hidup penuh dengan pengalaman sendiri.. MUNGKIN...
Cuti sekolah.. ada ibubapa yang menghantar anak2 ke latihan2, kem motivasi, kem tahfiz, kem kesedaran.. dan pelbagai lagi.. ada pulak yang amik kesempatan hantar anak balik kampung .. tinggal ngn nenek dan atuk (feningkan …

Cuti Sekolah..nak gi mana?

Imej
Aduhai.. soklan dari anak2... Nak gi mana bu ..cuti sekolah nie...Ibu ngn ayah fening nak jawab aper.. sebab rasanya dah lama dah kami sekeluarga tak pergi bercuti.
Takkan baru nak rancang kot...ye laa.. kalu sekarang baru nak rancang dah tentu segala hotel.. chalet.. apartment dah penuh di tempah.. Emmm alamatnya melopong jer laaa.. hihihihi
Tunggu yer anak2.. ibu ngn ayah tengah survey2 nie.. tak tahulah dapat ker dak... Inilah bahana nyer..sebab tak sedar rupanya cuti sekolah dah dekat.. 
Sedar pun bila Aiman dan Amin tanya :.. Nak gi mana cuti sekolah nie ibu?... hahahahaha..
Tapi Aiman pun kan nak UPSR.. ada kelas tambahan kat sekolah dia.. jadi ibu ngn ayah memang tak plan nak bercuti (alasan jer tu... )
Tapi rasanya memang perlu pun nak bercuti sebab .. rasa sangat penat bila asyik sebuk dengar kerja kat opis.. Encik Bos lak... sebuk sangat ngn kerja dia ... asyik On Call jer... frust betul ibu.. (ngada betulkan ibu nie.. hihihihi)
Jom kita bercuti jom...


WUDHUK DAN TITIK AKUPUNTUR...

Imej
Syarat mendirikan solat ialah mengambil wuduk .Tentu tidak sah jika kita mengerjakan solat lima waktu tetapi meninggalkan wuduk.  Pernahkah kita terfikir dengan perintah Allah SWT dengan perbuatan yang nampak remeh ini. Kenapa tidak?? Kenapa tangan bersama dengan air menyentuh anggota-anggota tubuh. Kenapa wajah yang dibasuh? Kenapa mesti telinga?  Banyak rahsia berwuduk yang hanya Allah Maha Mengetahui namun antara rahsia wuduk yang dapat diungkapkan ialah:
Setiap perintah Allah SWT tentu memiliki hikmah kebaikan disebaliknya. Lima pancaindera kenapa semua tanpa terkecuali disapu oleh air wuduk. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh. Ini betul-betul luar biasa.Pakar Urat Saraf / neurologist pun telah membuktikan dengan air wuduk yang menyejukkan hujung-hujung urat saraf jari-jari tangan dan jari-jari kaki berguna untuk menenangkan fikiran.Anda tentu pernah mendengar akupuntur kan? Cuba cari dan ketahui dimana terletaknya titik-titik sensitif yang sering digunakan d…

Keistimewaan Penderma Darah

Imej
   KEKERAPAN MENDERMA                                        KEISTIMEWAAN RAWATAN1 kaliPercuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan (tidak termasuk bayaran X-ray dan pembedahan) dan wad kelas dua untuk tempoh 4 bulan.2 kali (dalan tempoh 12 bulan)Percuma suntikan pencegahan Hepatitis B2 ~ 5 kaliPercuma  rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk tempoh 4 bulan.6 ~ 10 kaliPercuma rawatan pesakit luar selama 1 tahun dan rawatan perubatan kelas dua untuk tempoh 6 bulan.11 ~ 15 kaliPercuma rawatan pesakit luar selama 2 tahun dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk tempoh 1 tahun.16 ~ 20 kaliPercuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk tempoh 2 tahun.21 ~ 30 kaliPercuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas dua untuk tempoh 3 tahun.31 ~ 40 kaliPercuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad kelas satu untuk tempoh 4 tahun.41 ~ 50 kaliPercuma rawatan pesakit luar dan rawatan perubatan dan wad k…

Tips Kurangkan Sakit Leher (Menarik!)

Imej
Meh nie akak nak share satu info...
Apabila sakit leher, yang mampu dilakukan hanya memandang ke depan dan jika ingin melihat ke sisi, keseluruhan tubuh terpaksa digerakkan. Ramai mengabaikan sakit di leher kerana beranggapan lama-kelamaan, ia hilang sendiritanpa perlu dirawat. Bagaimanapun, penting untuk kita memberi perhatian terhadap sakit dialami sebelum keadaan menjadi lebih memudaratkan manakala kos untuk merawatnya pula meningkat. Ketahui tips kurangkan sakitleher.Melakukansenamanleher. Menjaga pergerakan leher penting kerana ia membantu mencegah masalah jangka panjang. Senaman mudah dapat membantu menguatkan otot leher dan memperbaiki rangkaian pergerakan anda. Lakukan terapi haba. Dalam tempoh 48 jam pertama selepas mengalami sakit leher, lakukan urutan ais selama lima lima hingga 10 minit di kawasan terjejas.
Untuk sakit yang berlangsung 48 jam atau lebih, tuam di kawasan terjejas untuk membantu mengurangkan kesakitan dan melonggarkan otot. Tid…

SEGMEN : TINGKATKAN VISITOR DAN FOLLOWERS.

Imej
Setiap kali ada segmen camniie.. akak rajin jer ikut.. yer laa teringin nak ramai follower... :)

Adik2, kakak..saper2 jer la.. yang baru singgah n follow blog akak nie.. jgn segan datang lagi ekkk...

Kalau korang nak join segmen nie.. klik jer banner kat atas tu.. :)



Wordless...

Imej

Kilauan Emas..Harap Berkilau hingga Akhirnya...

Imej
Ketemu lagi.. Tahniah Kelantan sebab menang semalam...
Ini bukan cerita kelantan atau SimeDarby... cuma nak cerita tentang Kilauan Emas yang sedang dalam pencarian sekarang nie... akak bukanlah orang yang boikot dan terus tak tengok siri nie.. tengok gak tapi tak lah tergila2 sampai booking channel tu.. hihihi :)
Tapi bile tengok .. akak rasa kesian dan simpati kat diorang... ye laa kan.. sepatutnya di waktu2 menuju senja nie.. bukankah sepatutnya kita mendekat kan diri pada Empunya alam semesta nie.. bukannya mendekat kan diri dengan hiburan yang mungkin akan melekakan kita atau melupakan dunia yang bakal kita tuju nanti...
Tapi mngkin ada yang kata .. apa salahnya... aurat still jaga... tapi camana ngn suara yer...emmm... cuba kita check tengok.. kalau perempuan suara juga adalah aurat.. jadi kita kena berhati2 juga.. kalau tak caya cakap akak nie.. cuba tanya2 ngn orang2 yang pandai agama yer...
Yang lelaki pula.. usia dah nak ke maghrib.. sepatutnya.. langkah kaki menuju ke masji…

Khutbah Terakhir Rasullullah S.A.W

Imej
Marilah kita sama berselawat ke atas baginda.. dan di bawah ini akak kongsikan khutbah terakhir baginda untuk kita semua di hari jumaat yang mulia ini..

Kutbah ini disampaikan pada 9 Zulhijah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kata ku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini.Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap muslim sebagai amanah suci.
Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.
Jangan kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.
Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu.
Allah telah mengharamkan ri…

Panduan Bersolek (Untuk Wanita jer...)

Imej
Khas untuk kita wanita Muslim yang rajin bersolek..
Bahan solekan yang digunakan halal dan tidak memudaratkan.Bersolek bukan untuk bertujuan menggoda, mendapat pujian lelaki atau menarik perhatian mereka, kecuali untuk tatapan suami sendiri.Penggunaa pelembab bibir, losen muka, bedak dan seumpamanya di luar rumah bertujuan untuk menjaga mesihatan kulit daripada kering, mereka dan lain-lainTidak mengubah mana2 bahagian anggota tubuh semulajadi (iaitu bukan kerana darurat atau keperluan kesihatan) seperti mencukur bulu kening dan lain2, termasuk bertindik di lidah, bibir dan sebagainya.Tidak mengambil khidmat jurusolek berlainan jantina dan bukan muhramTidak mengenakan solekan yang tebal dan keterlaluantidak mendedahkan aurat seperti rambut atau bahagian dada yang tidak ditutup sempurna untuk menampakkan perhiasan seperti rantai..Tidak membazir dengan membeli alat solekan yang terlalu mahal walaupun berkemampuan semata2 untuk menunjukkan kemegahan dan kelainan daripada orang lain.Cara s…

Hilang kat Hutan Templer...

Imej
 Hari Rabu lepas En. Bos cerita pasal bapa saudara kawannya hilang di Hutan Templer ...di bawah nie berita nya...

Lelaki hilang di Hutan Templer ditemui


RAWANG (Selangor): Seorang lelaki yang dilaporkan hilang ketika mendaki bukit di Hutan Rimba Templer, Rawang, di sini, sejak Rabu lalu terpaksa bergantung hidup kepada air sungai bagi mengalas perut selepas terjatuh dari ketinggian empat meter.  Beliau telah ditemui oleh pasukan penyelamat, kelmarin.
Encik Hardip Singh, 51 tahun, seorang pegawai undang-undang di Shell Trading Malaysia, ditemui di lereng bukit dalam keadaan trauma dan keletihan sambil memeluk batu besar akibat kesejukan. Mangsa ditemui oleh pasukan penyelamat diketuai Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Selayang, Encik Azrul Khairi Abu Bakar, sekitar 12 tengah hari.

Operasi membawa turun mangsa yang mengalami kecederaan patah bahu kiri dan luka di lutut serta kaki mengambil masa kira-kira dua jam.  Penolong Pengarah Operasi Bomba dan Penyelamat Selangor, Encik M…

UNCLE USIN ... Cerita apa?

Imej
Emmm... oleh kerana permintaan anak2... yang sangat meminati JOZAN.. akak pun order Uncle Usin kat Astro First... kawan2 diorang kata citernya best.. kami pun tengoklah... emmm... apa nak cakap ekk... ceritanya ..emmm merapu sangat.. rasa cam tak perlu jadi filem kot.. cukup setakat tayang macam slot cerita Ape celop kat TV3 kot... dari awal sampai akhir akak tengok.. banyak sangat dibuat macam filem yang janji siap...sian kat JOZAN... tapi tak tahulah kalau cerita nie memang taste diorang...

nak rekomen ker kat korang rasa cam tak adil laa... terpulanglah kalau nak tengok..berapa bintang ekk... 1 jer kot..sebab ada JOZAN...

Selamat menonton.. :)


Selamat Hari Ibu...

Imej
I am touch....
mari kita dengar lagu ini pula...

Istimewa untuk ibu ku Pn. Marhaini..dan ibumertua ku.. Pn. Rafuah..semoga ibu sentiasa dilindungi Allah s.w.t. ... kami sekeluarga amat menyanyangi ibu berdua....


Personaliti diri ..ikut darah?

Imej
  Jumpa lagi kengkawan.. percaya tak statement kat bawah nie.. personaliti kita nie ikut jenis darah kita... kalau camtu... ada 4 jenis personaliti jer laa kat duunia fana nie kan?... hihihihihi.. tak derlah gurau jer.. mungkin ada betulnya kot.. jom kita check jom... darah kita jenis apa?... ada persamaan tak?.. jom jom jom































Gali Lubang..Tutup Lubang...

Imej
 Jumpa lagi kita ekk..
Zaman sekarang nie... manusia takleh lari dari hutang.. ada orang yang buat hutang kerana dia terpaksa.. ada orang buat hutang kerana nak nampak senang... ada orang buat hutang kerana keperluan hidup... dan ada macam2 lagi alasan.. agak2nya kita nie kat kategori mana ekkk...
Ada ker orang yang hidupnya tak pernah berhutang?.. orang kaya lagilah banyak hutangnya (agaknyerlah.. hihihihi).. sebab permintaan hidupnya yang tinggi....ada orang bila dapat jer gaji... gaji habis duk bayar hutang yang keliling pinggang...ada orang nak cover hutang saner... buat hutang kat sini untuk bayar hutang kat sana...inilah kata orang gali lubang tutup lubang...
Ada juga orang yang dah buat hutang.. tapi tak nak bayar hutang... susahkan pihak lain..yang terpaksa menanggung hutang dia.. ini yang terjadi kepada peminjam2 yang menggunakan penjamin...loan kereta kat bank ... kalu si penjamin tak mahu menjadi penjamin... nanti di katakan sombonglah.. taknak tolong member.. taknak tolon…

Banjir..oh.. Banjir

Imej
 Semalam..kat umah akak hujan memang sangat lebat.. lebih kurang pukul 3 pagi...En. Boss bangun riki2 kat luar.. sebab hujan dan angin sangat kuat... memang menakutkan...siap ada bunyi lagi... wuuuuuuu....
Kul 5 pagi akak bangun nak gi kerja... badan rasa tak sihat... En. Boss kata.. "nor.. demam nie".. eh yer ker... tak perasan diri sendiri demam... pastu baru rasa sakit badan.. hujan masih mencurah2 kat luar...memang masih lebat lagi... akhirnya buat keputusan ... cuti..kalau larat gi klinik amik mc....
Tengahari anak balik sekolah diorang sebuk bercerita yang ada ramai kawan2 dorang tak datang sekolah sebab banjir...rupa2nya ada kawasan yang banjir di taman akak nie.. nasib baik kami tak terlibat... 
Dan rupa2nya kawasan di Kuala Kubu dan Batangkali pun banjir jugak.. kalau kawan2 tengok surat khabar hari ini...
Emmm... tu laa.. sekarang nie kejadian banjir, kepala air, tsunami, puting beliung dan macam2 lagi kejadian yang semakin menjadi2.. tak kiralah dimana2 pun.. jan…

Masihkah Ada Esok Untuk Kita?....

Imej
Masih adakah esok untuk kita?... persoalan ini sering berlegar2 di kota fikiran kita kan?.. itu pun pada yang ingat... tahukah kita semua yang kematian itu selalu menyinggahi kita... cuma belum masa lagi untuk nyawa berpisah dari badan....
Jadi kawan2 sekalian.. hargailah hari ini.. kerana ianya tak akan berulang kembali.. ia akan menjadi sejarah buat kita... jika hari ini kita melakukan kesalahan segeralah meminta maaf.. kerana dikhuatiri kita tak jumpa hari esok... jika hari ini kita lupa untuk memberitahu kepada orang2 yang kita sayang yang mereka sangat bermakna dalam hidup kita.. maka segeralah memberitahu mereka sebelum semuanya sudah terlambat...
Janganlah kita menanguhkan perbuatan baik sehingga hari esok... barangkali hari esok, kita sudah tiada lagi... fikir fikirkanlah....
"Dan, tiada seorang pun yang dapat mengetahui dengan pasti apa yang diusahakan esok. Dan tiada siapa pun yang tahu bumi mana yang dia akan mati." - surah  Luqman : 34