Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Khamis, 1 November 2012

Horoskop dan Ramalan?.. Boleh ker?




Soalan
As-salamu `alaykum. Apakah hukum jika seseorang percaya pada ramalan? Saya tidak mempercayainya, tetapi saya mendengar bahwa mengatakan ramalan perkawinan saya akan terjadi pada usia 29 dan suami saya akan mati bila saya berumur 52. Walaupun saya tidak percaya, ia masih menggangu dan merunsingkan fikiran saya.

Nama mufti – Sano Koutoub Moustapha, IIUM


Jawapan

Wa `alaykum as-salamu wa rahmatullahi wa barakatuh.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


Semua pujian dan terima kasih kepada Allah, dan selawat dan salam kepada Rasul-Nya.

Saudari SeIslam, terima kasih untuk pertanyaan Anda. Semoga Allah Maha Kuasa melindungi Anda dan kita semua terhadap segala bentuk kejahatan.

Bahkan, tidak tepat sebagai seorang yang bernama muslim untuk diganggu oleh kerana ramalan. Anda tidak perlu memberikan apapun perhatian kepada perkara khurafat dan tahyul; ia anda akan membawa anda untuk praktek haram atau kepercayaan. Jadi, Anda bebaskan fikiran anda daripada di belenggu, carilah ampunan Allah, dan membuat banyak dhikr dan du `aa. ‘Allah Maha Kuasa untuk membantu Anda untuk tetap sabar di sebelah kanan jalan.


Menanggapi pertanyaan anda, Dr Sano Koutoub Moustapha, timbalan ketua International Fiqh Academy dan profesor fiqh dan prinsip-prinsip dari Universiti Islam Internasional, Malaysia, berkata;


Terima kasih atas pertanyaan Anda. Awalnya, adalah dilarang dalam Islam percaya horoscopes. Ia juga dilarang menghubungkan apa pun yang terjadi dengan ramalan yang di sebut. entu saja hal perkawinan atau hal lain dalam hidup Anda tidak tergantung dengan cara apapun pada ramalan; semuanya sudah sesuai dengan Tuhan yang Maha Kuasa.


Oleh karena itu, Anda harus memperkuatkan kepercayaan kepada qadar (takdir) dan melakukan apa yang baik dan menghindari apa yang buruk. Horoskop Anda tidak mempunyai kuasa untuk menentukan masa depan Anda, apakah itu baik atau buruk bagi Anda. Hanya Yang Maha Kuasa tahu apa yang akan terjadi kepada Anda di masa mendatang.


 Selalu ingat berkata Nabi saw. kepada Ibnu Abbas: Jagalah Allah, Allah akan melindungi kamu, Jagalah Allah dan Anda akan menemukan Dia selalu ada untuk Anda. When you seek assistance seek it from Him; you must know that nothing will happen to you except what fate has decreed. Bila Anda mencari bantuan, carilah daripaNya. Anda harus tahu bahwa apa yang akan terjadi kepada Anda adalah apa yang telah di tentukan Allah kepada anda. Jika semua umat manusia berkumpul untuk memberikan manfaat atau kepentingan yang tidak yg diperuntukkan bagi Anda, Anda tidak akan mendapatkan. Jika mereka berkumpul untuk mencabut kamu dari sesuatu yang baik yg diperuntukkan bagi Anda, Anda juga tidak akan mendapatkannya melainkan dengan izin Allah.

 
Dengan demikian, Anda harus yakin bahwa semuanya telah dan tidak ada seorangpun yang tahu apa yg ditakdirkan untuk dia. Kerana itu, jangan buang waktu anda dalam mencari apa yang horoskop memberitahu Anda; sebaliknya, Anda harus menyerahkan diri sendiri kepada ilahi.

5 ulasan:

  1. mmg tak caye dengan horoskop ni.. bgus info akak ni..

    BalasPadam
  2. dofollow sini..

    tq info,.. tapi mmg x pernah nak percaya benda2 macam ni,..

    BalasPadam
  3. kadang2 baca je...xda nak percaya pun :)

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...