Jumaat, 21 September 2012

Sudah Cukupkan Kita?...


Kita selalu lupa...
Lupa bersyukur padaNya...
Bersyukur dengan apa yang telah dikurniakan oleh Nya..
Dalam bentuk apa sekalipun

Tapi bila....
Kita ditimpa susah..
Kita ditimpa musibah...
Kita ditimpa duka...
Kita selalu bertanya..
"Ya Allah kenapa aku di duga begini?..."
"Ya Allah ..kenapa aku Kau pilih?..."
"Ya Allah ...kenapa Kau tidak adil padaku?..."
Wajarkah?....

Tapi bila...
Kita diberiNya kemewahan..
Kita diberiNya kesenangan...
Kita diberiNya kehebatan...
Tidak pula kita bertanya....
"Ya Allah... kenapa aku diberi kurnia begini?..."
"Ya Allah... kenapa aku Kau pilih?..."
"Ya Allah ...kenapa Kau tidak adil pada mereka yang lain?..."
Wajarkah?...

Wajarkan kita bertanya
Kepada Dia yang empunya diri ini...
Kenapa itu dan ini?
Kenapa begitu dan begini?
Mengapa aku bukan dia?
Tidakkah...
Ini tandanya kita manusia yang tidak tahu diri...
Ini tandanya kita manusia yang lupa diri...
Ini tandanya kita manusia yang sesatkan diri sendiri..
 
Bukankah setiap apa yang diberi oleh oleh itu adalah peringatan dariNya...
Tak kira baik atau buruk...
Indah atau tidak...
Bukankah hidup kita, mati kita, ketentuan nasib kita ditanganNya...
Siapa kita di sisiNya?...

Ya Allah betapa lalai nya kita ini...

Ya Allah aku mohon padaMu Ya Allah
Kau berikanlah aku kekuatan kepadaku
seperti Aisyah isteri Firaun...
seperti Masyitah yang terpaksa mengorbankan orang-orang yang disayanginya demi Mu Ya Allah
Seperti orang-orang yang soleh ..yang telah kau duga lebih dahulu dariku...
Untuk menerima segala ketentuanMu..
Segala dugaanMu..
Dengan Tabah... dan Sabar
Kerana aku tahu 
Hidupku...Matiku...Untung Nasibku...
Semuanya dibawah KuasaMu yang Maha Besar...
Aku Mohon PadaMu Ya Allah...
Aku Mohon PadaMu Ya Allah...



2 ulasan:

  1. Semoga kita digolongkan dalam orang-orang yang sentiasa bersyukur! Insyaallah

    BalasPadam
  2. selalu bersykur dn kurniaanNYA.. tp kdg2 alpa juga..

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Bila dah 40

Bila umur dah 40.. Sebenarnya kita sudah wajib memikirkan kematian kita setiap saat.. Apa2 sahaja boleh berlaku tanpa di jangka. Bila umur...