Khamis, 17 Mei 2012

Panduan Bersolek (Untuk Wanita jer...)











Khas untuk kita wanita Muslim yang rajin bersolek..
  1. Bahan solekan yang digunakan halal dan tidak memudaratkan.
  2. Bersolek bukan untuk bertujuan menggoda, mendapat pujian lelaki atau menarik perhatian mereka, kecuali untuk tatapan suami sendiri.
  3. Penggunaa pelembab bibir, losen muka, bedak dan seumpamanya di luar rumah bertujuan untuk menjaga mesihatan kulit daripada kering, mereka dan lain-lain
  4. Tidak mengubah mana2 bahagian anggota tubuh semulajadi (iaitu bukan kerana darurat atau keperluan kesihatan) seperti mencukur bulu kening dan lain2, termasuk bertindik di lidah, bibir dan sebagainya.
  5. Tidak mengambil khidmat jurusolek berlainan jantina dan bukan muhram
  6. Tidak mengenakan solekan yang tebal dan keterlaluan
  7. tidak mendedahkan aurat seperti rambut atau bahagian dada yang tidak ditutup sempurna untuk menampakkan perhiasan seperti rantai..
  8. Tidak membazir dengan membeli alat solekan yang terlalu mahal walaupun berkemampuan semata2 untuk menunjukkan kemegahan dan kelainan daripada orang lain.
  9. Cara solekan hendaklah jauh daripada unsur-unsur yang bertentangan dengan aqidah atau syariat (bacaan jampi serapah, susuk dan seumpamanya)
- bahan rujukan "SOLUSI"

Emmm... masalah akak nie bersolek ker .. tak ker... samer jer... hihihihi... nak wat camner...

2 ulasan:

  1. Sama la kita..icumm pon tak pernah solek..nak simpan untuk kawen nnt..bru solek..hehe

    BalasPadam

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Bila dah 40

Bila umur dah 40.. Sebenarnya kita sudah wajib memikirkan kematian kita setiap saat.. Apa2 sahaja boleh berlaku tanpa di jangka. Bila umur...