Jom Follow sayer.....:)

Cari Blog Ini

Nuffnang

Jumaat, 13 Januari 2012

Ada Kawan Baik tak?....

Salam kengkawan...

Semalam.. tetiba jer anak saya tanya kat saya, "Ibu.. Ibu masa kat sekolah ada tak kawan baik?.."

Ibu pun jawab .."Mestilah ada..Aiman ada kawan baik tak?"... saya tahu dia pernah cerita dulu yang kawan baiknya bernama Adam.. Pastu dia jawab plak..." ada.. nama dia Adam.." pastu dia tanya lagi..."Ibu .. sebenarnya jadi kawan baik nie kena macam mana ekk.. sebab kita ngn adam tu selalu jer tak kawan.. pastu kawan.. pastu tak kawan...semalam kitaorang tak kawan balik..."

Oklah nie ibu nak buat penerangan pasal kawan baik nie... hahahaha.. camnie ibu jawab kat Aiman...
"Biasalah tu.. kadang2 kita baik ngn dia ... kadang2 tak baik.. Tapi nak jadi kawan baik nie.. kita kena selalu kena baik lah... jangan nak kawan jer baik ngn kita.. tapi kita aniaya kawan kita..."

Aiman ngn Amin diam jer biler ibu cakap camtu..then ibu sambung lagi...

"Nak jadi kawan baik nie... kita kena susah dan senang bersama2.. janganlah bila kawan tengah susah.. contohnyer hari tu dia terlupa bawak duit belanja.. dia lapar.. jadi sebagai kawan baik kita tolonglah.. kalau kita pun tak cukup duit.. kita kongsilah makanan yang ada.. supaya kenyang samer2..atau bile kamu tengok kawan kamu tu tengah tak faham apa yang cikgu ajar.. tapi kamu faham.. kamu ajarlah dia,.. supaya sama2 pandai.."

Pastu Amin pandang ibu.. ibu tahu anak ibu yang sorang nie mesti ada soklan punya...
"Tapi ibu kalau kita yang tak faham .. tapi kawan kita tu faham .. tapi dia wat tak tahu jer kat kita camner pulak?"

Ibu senyum...n jawab

"itu senang jer.. kalau kamu yang tak faham.. kamu tanyalah kawan kamu tu.. tapi kalau dia taknak tolong.. cariklah kawan lain yang faham.. tapi kalau tak ader yang tolong.. jumpa jer ngn cikgu tu.. tanya sendiri apa yang tak faham tu... kalau takut tanya lah ibu ngn ayah... kalau ibu boleh tolong ibu tolong laa...tapi sebenarnya kalau kamu tanya .. mesti ada yang akan tolong.."

Aiman ngn Amin diam jer... tengah fikir kot.. emmm... tetiba jer ibu pulak teringat kat kawan2 baik ibu masa sekolah dulu...emmm.. kenangan kan.. mana mungkin di lupakan.. mungkin kali ini anak2 ibu pula melalui stage yang mencabar.. KAWAN BAIK... emmm... semoga mereka menjadi yang kawan2 yang terbaik...

dari google

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima Kasih kerana memberi komen...:) Berkongsi buah fikiran itu dapat memberi inspirasi kepada orang lain tanpa kita sedari.. :D

Ramadhan datang lagi

Salam Selasa sahabat blogger sekalian.. Semakin hampir dengan Ramadhan.. Tak pasti lagi kita dapat merasainya atau tidak.. Hampir separuh ...